Miljøverndepartementet ber Oslo og Akershus innføre strengere tiltak for å få ned køene og klimautslippene.
– Jeg synes jeg hører mange naive Høyre og Frp politikere som tror de kan bygge vei ut av køproblemene og veksten i biltrafikken. Det er umulig rett og slett, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV).
Oppfordringen om strengere tiltak, kommer samtidig som SV-statsråden i dag la fram felles strategi for areal og transportplanlegging i Oslo og Akershus.
- Les også:
- Les også:
– Må være tøffere med bilistene
Målet med dette samarbeidet er å legge til rette for kraftig befolkningsvekst og 350.000 nye innbyggere i hovedstadsområdet de neste 17 årene.
Oslopakke 3, avtalen som sier hvilke veier og kollektivtiltak som skal prioriteres de neste årene, hviler på et skjørt kompromiss mellom partiene i Oslo og Akershus, der et av punktene er at rushtidsavgift ikke skal innføres.
Solhjell mener køene bare vil vokse, med mindre politikerne tar grep.
– Hvis du har et skjørt kompromiss som fører til 50 prosent økning i kø, da har man ikke gjort jobben sin godt nok. Så mitt klare budskap er: Oslo og Akershus må nå målet om å ta veksten med kollektiv, sykkel og gangvei.
Og for å oppnå det mener ministeren det er nødvendig å være tøffere med privatbilistene.
- Les også:
Tror ikke på rushtidsavgift
Den rødgrønne regjeringen har også tidligere mast på Oslo og Akershus om å gjøre det dyrere å kjøre på de mest trafikkerte tidene av døgnet.
Men fylkesordfører i Akershus Nils Aage Jegstad (H), vil ikke lytte til rådet.
– Det blir ikke et virkemiddel hos oss. Vi har behov for å øke kapasiteten på vårt kollektivtilbud. Det er overfylte tog og busser og vi har behov for økt frekvens.
– Men hva hadde blitt situasjonen hvis dere hadde innført rushtidsavgift nå?
– Jeg tror ikke virkingen hadde vært så stor. Det måtte ha vært vesentlig mye dyrere. Det ville vært et overgrep mot bilistene å innføre et slikt virkemiddel når tog og busser er overfylte fra før av.
Tross oppfordringen fra miljøvernministeren vil ikke Solhjell tvinge noen til å følge hans råd.
– Oslo og Akershus skal selv få bestemme dette. Men i klimaforliket er seks partier på Stortinget enige om at vi må ha tiltak for å redusere bilismen, styrke kollektivtrafikken og redusere Co2 utslippene. Og tiltak i forhold til parkering og rushtidsavgift er nødvendig sammen med bedre kollektivtilbud, sier Solhjell.