NRK Meny
Normal

Oslo sentrum kan bli bilfritt

Hvis de rødgrønne partiene kommer til enighet og står fast på lovnadene i partiprogrammene sine, kan et bilfritt Oslo sentrum bli en realitet.

Oslo sentrum

VIL KASTE UT PRIVATBILER: Hvis de rødgrønne partiene kommer til enighet kan privatbilene som her ved Tollbugata bli kastet ut av Oslo sentrum.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Arbeiderpartiet, SV, Rødt og Miljøpartiet de Grønne er alle enige om at privatbilene skal ut av Oslo sentrum. Blir de enige om et byrådssamarbeid kan privatbilene bli kastet ut av sentrum allerede om to år.

Bjørnar Moxnes

Rødt leder, Bjørnar Moxnes mener det vil skape en mer levende by.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Rødt mener det vil skape en mer levende by.

– Når de fire partiene er enige om det kan vi komme raskt i gang med arbeidet. Det å skape et mer levende sentrum der vi har plass til fotgjengere og syklister og ikke privatbiler tror jeg vil skape en mer levende by, sier Rødt leder, Bjørnar Moxnes.

MDG: Bilfritt innen 2017

Av de fire partiene som går inn for et bilfritt sentrum er det kun Miljøpartiet De Grønne (MDG) som har satt en tidsfrist. MDG har som mål å ha sentrum innenfor Ring 1 fritt for privatbiler innen 2017. Rødt mener det ikke er noen grunn til å vente med å ta en avgjørelse.

– Vi må få utredet hvordan vi skal få sentrum bilfritt, men det er ingen grunn til å vente med det. Vi må vise at vi får til endringer i Oslo raskt nå som velgerne ønsker en langt mer ambisiøs miljøpolitikk, sier Moxnes.

Kjøpesentre i utkanten vil juble

Gunnar Larssen

Leder i Oslo handelsstands forening, Gunnar Larssen frykter et bilfritt sentrum vil flytte kunder til kjøpesentrene i utkanten.

Foto: Oslo handelsstands forening

Handelsstanden er ikke begeistret over forslaget og frykter at det vil flytte kunder fra sentrum og til kjøpesentrene i utkanten hvor bilene kan parkere.

– Av de 57 kjøpesentrene som er en del av Oslo handelsstand ligger 11 av de i Oslo sentrum, så de kjøpesentrene som ligger i utkanten vil juble over økt omsetning, sier leder i Oslo handelsstands forening, Gunnar Larssen.

– Barnefamilier kjører ofte til kjøpesentre der de kan trille handlevognen rett til bilen og har i tillegg gratis parkering. Det er ikke situasjonen i sentrum der det er mer småhandel, sier Larssen.

Handelsstanden er for at det kan bli bilfritt i noen deler av byen, men ønsker ikke en slik ordning i sentrum. De stiller også spørsmål ved at ingen av partiene har kommet med en konsekvensanalyse av et eventuelt bilfritt sentrum.

– Jeg er veldig spent på å se på konsekvensanalysene som partiene har utarbeidet, noe vi foreløpig ikke har sett noe til. En tidsfrist er fint å forholde seg til, men grunnlaget for fristen har vi ikke sett, sier Larssen.