Lyn, torden og store mengder nedbør skapte kaos for togtrafikken på Østlandet torsdag forrige uke.
Uværet skapte store problemer for mange toglinjer og Vy sleit med å finne alternativ transport til de tusenvis av reisende som ble rammet.
Kan måtte vente opptil fire uker
På Østlandet har det vært buss for tog på mange strekninger i sommer, noe som har ført til en stor pågang av krav og klager, i tillegg til forrige ukes togkaos som følge av uværet.
Derfor er ventetiden på refusjon dobbelt så lang som den vanlige behandlingstiden på 14 dager.
Nå må reisende som ble rammet vente opptil én måned for billettrefusjon og utlegg for taxi, mot den vanlige behandlingstiden på 14 dager.
Dette er beklagelig, sier pressesjef i Vy Åge-Christoffer Lundeby.
– Jeg skjønner at folk vil ha tilbake pengene sine når man har krav på det. Vi gjør alt vi kan for å sende dem tilbake fortest mulig. Men i den situasjonen vi er i nå, vil det dessverre ta noe tid.
Innenfor regelverket
– Reglene sier at erstatningen for billettprisen skal utbetales innen én måned etter at erstatningskravet er fremmet. Du har tre måneder på deg å kreve pengene, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.
Hun forstår at det er frustrerende for passasjerer å ikke få det de har betalt for.
– Når det er så mange klager og krav som kommer samtidig må man regne med at det tar noe tid før man får pengene tilbake, sier Høst.