Hopp til innhold

Kommuner kan likevel stoppe vannskutere

Det har vært full forvirring om innføring av lokale regler mot vannskutere. Men nå slår Kystverket fast at kommuner kan bestemme selv.

Bård Hoksrud på vannskuter

VANNSKUTER-FORKJEMPER: En storfornøyd Frp-politiker Bård Hoksrud på vei opp Oslofjorden i fjor sommer sammen med flere vannskuter-entusiaster.

Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix

I mai ble vannskutere sidestilt med småbåter, og kunne dermed ferdes i norsk farvann uten begrensninger.

Det skapte stor misnøye blant kommunene langs Oslofjorden, og både Frogn og Nesodden har erklært at de vil gjøre det de kan for å hindre frislipp.

Og ifølge Kystverket kan de ifølge loven altså lage en egne forskrifter for vannskutere.

– Gjennom havne- og farvannsloven, som Kystverket har sine vesentlige oppgaver etter, så kan kommuner gi bestemmelser om fart og orden i farvann gjennom lokale forskrifter, sier jurist og seniorrådgiver i Kystverket Bjarte Buanes.

Kan forskjellsbehandle båt og skuter

Buanes sier kommunene kan sette egne fartsbegrensninger, men at det da ikke er mulig å forskjellsbehandle vannskutere og andre fartøy.

– Når det gjelder ordensforskrifter derimot, så har kommunen anledning til å regulere særskilt type bruk, særskilt type aktivitet og prioritere ulike brukergrupper, sier han

I en pressemelding bekrefter Regjeringen det Kystverket sier.

Det er for øvrig Samferdselsdepartementet og Kystverket som har ansvaret for det aktuelle regelverket i sjø. Kystverket gir veiledning til kommunene ved utarbeiding av ordensforskrifter hvis kommunene har behov for det.

Pressemelding fra Regjeringen

Håper de tar til fornuften

Frps Bård Hoksrud, som har vært fanebærer for oppheving av forbudet, er skuffet.

– Jeg håper både politikerne og de som er motstandere mot vannskutere besinner seg litt, og ser på hva det handler om. Man må vise hva som er forskjellen på en vannskuter og en fritidsbåt, og jeg tror de fleste vil se at det er svært liten forskjell, sier han.

Han håper kommunene tar til fornuften, og mener det vil være lettere å håndheve og kontrollere ett felles regelverk for småbåter og vannskutere.

– Det er ikke farkosten som er utfordringen, det er de som sitter oppå i tilfellet. Det finnes noen som kjører dårlig med båt og det finnes noen som kjører dårlig med vannskuter, og da skal vi slå hardt ned på det, sier Hoksrud.

Lan Marie Berg (Mdg) og Nina Sandberg (Ap) går sammen mot vannskutere.

SAMMEN MOT FRISLIPP: byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) og ordføreren på Nesodden, Nina Sandberg (Ap) vil ha egne vannskuter-regler rundt indre Oslofjord.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

Gir seg ikke

Men ordføreren på Nesodden viser foreløpig ingen nåde. Hun ønsker drahjelp fra andre kommuner langs Oslofjorden.

– Jeg ønsker et felles regelverk, nå som vi ikke lenger har en sentral forskrift. Det vesentlige med det regelverket er at vi tar hensyn til natur, miljø, friluftsliv og sikkerhet, sier Nina Sandberg (Ap).

Og Sandberg får støtte fra hovedstaden.

– Jeg tror friheten til å oppleve fjorden, friheten til å kunne nyte stille natur, svømme og padle, er viktigere enn friheten til å kjøre vannskuter akkurat i indre Oslofjord, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG).