Kjøreskoler: – Fraværsgrensa kan føre til dårligere trafikkopplæring

SKEDSMOKORSET/OSLO (NRK): Organisasjon for kjøreskolene i Norge frykter at slitne elever må bruke kvelder og helger på trafikkopplæring. Høyre mener at kjøreskolene må tilpasse seg.

Trafikkopplæring

TRAFIKKOPPLÆRING: Trafikkforum frykter at opplæringen blir dyrere og dårligere dersom opplæringen ikke blir gyldig fravær.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Bransjeorganisasjonen Trafikkforum har ytret sin misnøye rundt de nye fraværsreglene og klaget til Kunnskapsdepartementet. De tror reglene blant annet vil føre til at flere kjøretimer må foregå på kveldstid og på helg.

I juni ble regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet enige med Senterpartiet og Arbeiderpartiet om å innføre en fraværsregel med maksgrense på 15 prosent. Elever med fravær over denne grensa får ikke karakter i faget.

Høyre ønsket opprinnelig en grense på ti prosent, men partiene ble enige om et kompromiss på 15 prosent.

Det frykter kjøreskolene skal gå utover trafikkopplæringen.

Kjøreopplæring på kveld og helg

Inge Jonstrøm

BEST FOR ALLE: Nestleder i Trafikkforum Inge Jonstrøm ønsker at det skal finnes en løsning som er best for alle parter.

Foto: Rushda Syed / NRK

– Hvis elevene skal begynne med kjøretimer etter en sjutimers skoledag, er det klart at de vil få problemer med å tilegne seg kunnskap, sier nestleder i Trafikkforum, Inge Jonstrøm.

Vi er redd for at trafikkopplæringen vil bli dårligere og at elevene vil trenge flere kjøretimer som vil føre til en dyrere vei til førerkortet, sier Jonstrøm.

Han mener også at det er viktig for elevene å lære seg trafikkbildet på dagtid.

– Trafikkutfordringene er mye større på dagtid, med for eksempel syklister, barn og generelt mer trafikk, sier Jonstrøm.

Han mener også det uheldig for bransjen dersom det blir mer arbeid på ukurante tidspunkt.

Henrik Asheim

MÅ TILPASSE SEG: Henrik Asheim (H) i utdanningskomiteen mener at en bransje som tjener mange tusen kroner på kundene sine må tilrettelegge for dem. Han mener ikke det er skolens oppgave.

Foto: Lars Bilit Hagen / NRK

– Må tilrettelegge for sine kunder

Henrik Asheim sitter i utdanningskomiteen for Høyre. Han mener kjøreskolene må legge til rette for unge som ønsker førerkort.

Hoda Imad

AUF: Leder i Akershus AUF, Hoda Imad synes trafikkopplæring må tas på alvor, og synes det er synd at elever risikerer å ikke få vurdering i fag fordi de ønsker trafikkopplæring.

Foto: Privat

– Det er mange ting man gjør etter skoletid som kan være slitsomt. Men motivasjonen blant 17-18-åringer er høy for å ta lappen. De betaler derfor mange tusen kroner for å skaffe seg førerkort, og da må kjøreskolene tilrettelegge for sine kunder, sier Asheim.

AUF har vært blant dem som har kjempet mot fraværsgrensa i den videregående skolen. Leder i AUF Akershus Hoda Imad synes det er dumt at fraværsgrensa blant annet kan gå utover folks ønske om trafikkopplæring.

– Det at elever nå risikerer å ikke få vurdering i fag fordi de ønsker å tilegne seg kunnskap om trafikk, synes jeg er direkte synd, sier Imad til NRK.