– Vi vet at de jobber langt utover normale arbeidsdager, helt opp i 13 til 14 timer. Første uken vet vi at noen jobbet også opp i 18 timer, sier forbundssekretær Ole Einar Adamsrød.
Fagforeningen representerer 18 av 140 ansatte i Veireno, og sier de har et godt innblikk i hvordan arbeidsforholdene har vært etter at det private selskapet tok over søppelhentingen i Oslo 3. oktober.
Siden da har Renovasjonsetaten mottatt over 5500 klager. Til forsinkelsene er hentet inn, skal Veireno fortsette med helgejobbing og økt bemanning.
– Ønsker selv å jobbe mye
Transportarbeiderforbundet mener selskapet bryter tariffavtalen, arbeidsmiljøloven og truer trafikksikkerheten.
– Det blir lange uker på disse stakkarene, sier Adamsrød.
Men Veireno avviser at de bryter loven.
I en e-post til NRK skriver administrerende direktør Jonny Enger:
«Vi har mange ansatte som ønsker selv å jobbe noe lengre arbeidsdager for å lære sine ruter, få system på sine nøkler og kjøre inn sine ruter».
«Vi pålegger ikke våre ansatte å arbeide overtid utover lovens rammer».
Bekymret for helse og sikkerhet
Etter å ha fått en bekymringsmelding om dårlige arbeidsforhold, skal Arbeidstilsynet nå på tilsyn i bedriften.
– Vi har nylig mottatt et viktig tips om at det jobbes svært mye og lange dager, på en måte som gjør at de som tipser oss mener det kan gå utover sikkerheten og helsen til de ansatte i Veireno, sier regiondirektør i Østfold og Akershus Hanne Luthen.
– Vi må finne ut hva som er sakens faktum, og det vil vi prioritere.