Hopp til innhold

Jernbanearbeid kan gi trafikkaos under Norway Cup

Det kan bli komplett kaos i Oslo-trafikken den første uka i august. Fotballcupen på Ekebergsletta spilles samtidig med at Jernbaneverket stenger Oslo S for å bygge nye jernbanespor.

Norway cup

UTFORDRING: Tusenvis av spillere og besøkende skal komme seg til og fra Ekebergsletta mellom 1. og 7. august. Samtidig har Jernbaneverket sin siste av totalt seks uker med arbeid på jernbanesporene i Oslo. Det blir trøbbel, mener fotballcupens arrangører.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

I tillegg til jernbanearbeidene blir Østensjøveien rushtidsstengt og Brynstunnellen kjører med halv kapasitet.

Tony Isaksen

BEKYMRET: Tony Isaksen, generalsekretæren i Norway Cup, mener at særlig Ryenkrysset vil være en av de største utfordringene i hele Norden i fotballuka.

Foto: Else Karine Archer / NRK

– Norway Cup skjer i Oslo i uke 31 hvert eneste år. Hvis jeg skulle komme med et ønske så er det at de som legger planer for trafikken i Oslo ikke legger arbeider i denne uka, sier generalsekretæren i Norway Cup, Tony Isaksen.

Over 2000 lag er påmeldt til årets Norway Cup. På enkelte dager regner arrangøren med at rundt 80 000 mennesker kommer til å være på Ekebergsletta i løpet av et døgn.

Ber folk reise kollektivt

Den første uka i august stenges fire togstrekninger østover på grunn av store arbeider på og rundt Oslo S. Mange av disse passasjerene må da reise med T-bane til Brynseng og videre derfra med buss.

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Øystein Dahl Johansen, anbefaler folk som skal til Norway Cup å sette igjen bilen.

Han føler seg trygg på at trikk og T-bane skal gjøre det enkelt for folk å komme seg fram og tilbake til Ekebergsletta.

– Vi setter inn litt ekstra kapasitet på trikkens linje 18 og 19, samt på T-banelinje 1, sier Dahl Johansen.

Forsvarer arbeid under fotballuka

Ifølge NSB vil 15 000 reisende bytte mellom buss, T-bane og tog hver dag i uke 31.

 Britt-Johanne Wang

GJENNOMFØRER: Kommunikasjonsrådgiver Britt-Johanne Wang i Jernbaneverket tror ikke de kunne funnet et bedre tidspunkt å gjøre arbeidet på.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

Kommunikasjonsrådgiver Britt-Johanne Wang i Jernbaneverket mener de har valgt den beste tiden til å utbedre jernbanen.

– Etter fem uker med omfattende arbeider på Oslo S må vi bruke den siste uken til å teste signalanlegget og sørge for at alt er sikkert og trygt igjen før man setter på togtrafikk, sier Wang.

Hun synes ikke det ville være et bedre alternativ å starte arbeidene en uke tidligere.

– Det ville ha påvirket veldig mange arbeidstakere, så vi har prøvd å gjøre mest mulig i kjernetiden av ferien.

Vil følge trafikken nøye

Både NSB og Statens vegvesen sier de har tatt høyde for at det er Norway Cup den uka arbeidene på jernbanen får størst konsekvenser for trafikken.

Blant annet blir deler av Østensjøveien blir stengt for biler for å slippe bussene fram.

Også politiet vil følge nøye med på trafikken under fotballturnering.

– Det blir en utfordring, så vi får se på muligheten til å skilte eller legge om og vi vil også være mye ute med trafikkorpset vårt, sier Janne Stømner, leder for Manglerud politistasjon.