Hopp til innhold

Tillitsvalgte: – Vi skjønner ikke hvordan bussulykken kan ha skjedd

Kolleger av bussjåføren sier de ikke forstår hvordan dødsulykken på Carl Berner kan ha skjedd. – Hun kjører rolig og forsiktig, sier de.

Ole Andreas Sørlie og Javed Mangal

Tillitsvalgte Ole Andreas Sørlie og Javed Mangal jobber sammen med sjåføren som var involvert i ulykken på Carl Berner i Oslo. Én person døde som følge av ulykken.

Foto: Kristine Hirsti / NRK

Ømer Coban

Bussjåfør Ømer Coban sitter ofte på i bussen med kvinnen som var involvert i bussulykken på Carl Berner.

Foto: Kristine Hirsti / NRK
Dødsulykke på Carl Berner

31-bussen kjørte inn i en folkemengde på Carl Berner søndag kveld.

Foto: Fredrik Hove
Bussen som var involvert i en ulykke ved Carl Berner plass

Bussen står nå i en verkstedhall på Risløkka i Oslo. Her blir den undersøkt av Havarikommisjonen.

Foto: Kirsti Honningsøy / NRK

Busselskapet Nobina, arbeidsplassen til den kvinnelige føreren av bussen som kjørte inn i en folkemengde på Carl Berner søndag kveld, holdt i dag en samling for å informere kolleger om ulykken hvor én person døde.

De ansatte fikk anledning til å stille spørsmål og fikk høre hvordan det går med den kvinnelige sjåføren som er preget av hendelsen. Sjåføren skal inn til politiavhør i dag.

– Lurer på hvordan det kan ha skjedd

– Det var tøft å lese om ulykken søndag kveld. Det ble lite søvn før jeg skulle på jobb klokken fire mandag morgen. Jeg kjørte samme rute, og etter hvert som det ble lyst så jeg nedkjørte juletrær og sporene i veien, sier tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet Ola Andreas Sørlie til NRK.no.

Han tror flere sjåfører tenker litt ekstra på ulykken når de er ute og kjører.

– Nå lurer vi på hvordan dette kunne ha skjedd. Det er mange spekulasjoner, men vi må bare avvente svarene fra Havarikommisjonen.

– Hvordan er det å kjøre der hvor ulykken skjedde?

– Man må kjøre på trikkeskinnene som kan være glatte, og det må man ta hensyn til, sier Sørlie.

– Kjørte rolig

Tillitsvalgt i Norsk Transportarbeiderforbund Javed Mangal har snakket med sjåføren som kjørte ulykkesbussen.

– Hun er preget av hendelsen og sier ikke så mye. Hun får hjelp av bedriftshelsetjenesten, verneombud og apparatet Nobina, sier Mangal.

Han sier at oppfølgingen har vært god og at det viktigste er at de ansatte blir ivaretatt og at passasjerene føler seg trygge.

– Sjåføren er god likt i bedriften. Hun kjører rolig og forsiktig. Hun har vært her i rundt ett år og har vært yrkessjåfør i to, tre år, sier Mangal.

Heller ikke han forstår hvordan ulykken kan ha skjedd.

– Det er høy sikkerhet på bussene, sier han.

– Ingen problemer på ruten

– Jeg har sittet på med sjåføren flere ganger og følte meg veldig trygg. Hun kjørte aldri inn i kanter eller lignende, sier bussjåfør Ømer Coban.

Ulykkeskvelden var det glatt, mørkt og tåkete. Ingen av sjåførene opplever noen problemer på ruten til 31-bussen.

De kan heller ikke huske at det har vært noen problemer med de 80 bussene de kjører. Dersom en bremse skulle svikte, slår en sikkerhetsbrems inn, får NRK opplyst.

Selskapet Nobina har tre ruter i Oslo og kjører dermed svært ofte 31-bussen.

Får hjelp fra Kripos og Ungarn

Politiet jobber fortsatt med å identifisere den døde med hjelp fra Kripos og myndighetene i Ungarn.

Politiet antar at mannen døde momentant, men svarene fra obduksjonen er ikke kommet ennå. De jobber også for å finne ut om det var bremsesvikt som gjorde at sjåføren mistet kontroll over bussen.

NRK har tidligere skrevet at bussen var EU-godkjent bare to dager før ulykken.

Bussjåføren har foreløpig status som mistenkt, for brudd på trafikklovens § 3. Den sier blant annet: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Politiet utelukker ikke at hun kan bli siktet for et mer omfattende forhold i straffeloven.