Hopp til innhold

Bussen EU-godkjent to dager før ulykken

RISLØKKA (NRK.no): Bussen som kjørte ned fotgjengere i Trondheimsveien i Oslo i går var inne til EU-godkjenning to dager før ulykken.

Bussen som var involvert i en ulykke ved Carl Berner plass

UNDERSØKES: Havarikommisjonen og politiet undersøker bussen på veistasjonen i Oslo. Én person mistet livet da bussen kjørte mot en folkemengde ved Carl Berners plass i Oslo i går.

Foto: Kirsti Honningsøy / NRK

Dødsulykke på Carl Berner

En person mistet livet og tre ble skadd i bussulykken på Trondheimsveien ved Carl Berner i Oslo.

Foto: Fredrik Hove

Én person døde og tre personer ble skadd i ulykken, blant dem bussjåføren. Ulykkesbussen ble EU-godkjent 13. desember i år, kun to dager før ulykken skjedde.

– Denne bussen er ett år gammel, og det stemmer at den nylig var inne til en årlig EU-godkjenning, sier pressekontakt i Nobina Philipp Engedal til NRK.no.

NRK.no var mandag på veistasjonen på Risløkka og møtte Havarikommisjonen. De undersøker nå bussen som i går kjørte ned en fotgjenger på Carl Berner og bussen som natt til søndag kjørte av veien på Rommen i Oslo som førte til at to personer døde.

Havariinspektør Marius Raddum sier at de har fokus på bussen som kjørte av veien ved Rommen i dag. Deretter skal de undersøke den røde bussen som kjørte inn i en folkemengde på Carl Berner.

– Vi foretar en teknisk undersøkelse utvendig. Deretter vil vi gå inn i bussen. Det er en standard kontroll av bremser og styring og det vi vanligvis gjør. Det har vært en stri helg. Det er ikke ofte vi opplever to bussulykker på ett døgn. Det er veldig spesielt, sier Raddum.

Begge bussene skal videre til Lillestrøm for videre undersøkelser.

(Artikkelen fortsetter)

Sjåføren fast ansatt i våres

Nobina har hatt oppdraget med å kjøre 31-bussen siden oktober i fjor.

– Har det vært problemer med bussen?

– Vi hadde ikke hatt bussen i drift dersom det forelå en risiko. Det var en rutinekontroll, sier Engedal.

Sjåføren ble fast ansatt i våres, men hadde jobbet for Nobina en periode før hun ble fast ansatt.

Engedal sier at sjåførene må gjennom en grundig opplæring før de kan kjøre busser for selskapet.

– Det er en grunnopplæring på 70 timer. Man må kunne føre bussen, kjenne til utstyret på bussen, ha traséopplæring og sikkerhetsopplæring. I tillegg til at man må ha sertifikatet for buss, så klart. Det er også store krav for å beholde førerkortet med etteropplæring hvert femte år, sier Engedal.

Sjåføren skal i løpet av dagen forklare seg for politiet.

– Hun er i grei fysisk form, og er tatt hånd om, sier Engedal.

Bussen står nå på veistasjonen på Risløkka og skal undersøkes av politiet og Havarikommisjonen.

Traff folkemengde

Rutebussen var på vei ned Trondheimsveien mot Carl Berners plass, da den først kolliderte med en personbil i krysset ved Rosenhoff. Den ble stående på tvers over Trondheimsveien. Busspassasjerene ble sluppet av og sjåføren skal ha gått ut.

Bussjåføren gikk så inn igjen for å flytte bussen. Det var da dødsulykken skjedde.

Bussen skal ha skjenet videre over Trondheimsveien i stor fart, og opp på fortauet. Der traff den flere mennesker som sto og ventet.

Ulykken skjedde på rute 31 som er en av Oslos travleste. Den går fra Grorud nord i Oslo, via Carl Berners plass, til Snarøya i Bærum.

Ulykken skjedde kl. 20.10 søndag kveld. Én person døde på stedet, og tre personer ble fraktet til legevakten med lettere skader.

– Alle løp og det var kaos. Alle prøvde vel å berge livet, sier Anette Knutsen, som ble øyenvitne til bussulykken ved Carl Berners plass.

Øyenvitne: Alle prøvde å berge livet.