Byrådslederen: – Alle kjøretøy i Oslo skal være uten klimautslipp

Oslo skal kutte klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030. Fredag fortalte byrådet hvordan de skal klare dette.

Byrådesleder Raymond Johansen (Ap) legger fram Oslos klimastrategi

Byrådesleder Raymond Johansen (Ap) legger fram Oslos klimastrategi.

Byrådet i Oslo har lagt fram en ny klimastrategi som viser hvordan hovedstaden skal bli verdens første utslippsfrie storby.

Strategien peker spesielt på tre områder der det må skje store endringer. Dette er målene:

  • Alle kjøretøy i Oslo skal være uten klimautslipp, og trafikken skal reduseres.
  • Oslo skal fase ut all bruk av fossil diesel på bygge- og anleggsplasser.
  • Mer klimavennlig forbruk og mindre avfall, og utslippsfri avfallsforbrenning.

Klimapolitikken skal også gi Oslo bedre luftkvalitet og oppvekstmiljø når trafikken går ned og kollektivtilbudet styrkes, ifølge byrådet.

– Vi skal gjøre det vi kan for at alle biler i Oslo skal være utslippsfrie, men vi er avhengige av staten, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg til NRK.

– Det er ambisiøst, men mulig.

Bomstasjonen ved E18 Vækerø

Alle kjøretøy i Oslo skal være uten klimautslipp, og trafikken skal reduseres.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Må ha med staten på laget

Stortingets mål er at det om seks år kun skal selges nullutslippsbiler.

I Nasjonal transportplan 2018–2029 står det at det ikke skal rulle en eneste ny personbil ut av landets bilforhandlere i 2025 som har klimaskadelige utslipp.

Både Finansdepartementet og bilforhandlere har vært kritiske til dette. Hvis alle kjøretøy skal være utslippsfrie, må Oslo kommune og staten samarbeide.

– Oslo skal gjøre det vi kan ved innkjøpsmakt, støtteordninger til bedrifter, borettslag, bomring og andre tiltak, sier miljø- og samferdselsbyråden.

Se hele pressekonferansen her:

Oslo legger frem sin nye klimastrategi

Foto: Kristin Grønning og Birgitte Wold Ingebretsen

En utslippsfri storby

– Dette er den mest ambisiøse klimastrategien for noen storby i verden. Sammen med Oslos innbyggere og næringsliv vil vi i de neste 11 årene jobbe for å fjerne de gjenværende kildene til klimagassutslipp i byen, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Sånn gjør vi Oslo til en enda bedre by å bo, jobbe, leve og investere i.

– Betyr det at det ikke vil være diesel og bensinbiler i Oslo fremover?

– Det kommer kanskje til å være det, men det skal ikke lønne seg, sier Johansen.

Lansering av Oslos nye klimastrategi, Raymond Johansen, Inga Marte Thorkildsen og Lan Marie Nguyen B

Lansering av Oslos nye klimastrategi, Raymond Johansen, Inga Marte Thorkildsen og Lan Marie Nguyen Berg.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Skal gjøre kollektivtilbudet bedre

Det skal bli enda enklere for Oslofolk å greie seg uten bil i byen, gjennom økt tilrettelegging for bildeling, et enda bedre kollektivtilbud og flere sykkelveier.

Blant de viktigste tiltakene i strategien er kraftig satsing på å utvide kollektivtilbudet. Et av de viktigste tiltakene er bygging av ny T-banetunnel gjennom sentrum.

– Denne strategien er vårt svar til alle de unge som streiker for klimahandling, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Så langt i år er det foretatt over 185 millioner reiser med buss, trikk, bane, tog og båt i Norge. Sammenlignet med antall kollektivreiser ved samme tid i fjor, tilsvarer dette en økning på over ti millioner reiser.

– Vi som bor i Oslo har de siste årene vist at det er mulig å redusere klimagassutslippene på kort tid. Med denne strategien tar Oslo ansvar og leder an i kampen for en tryggere fremtid, sa en rørt Berg, som felte en tåre under pressekonferansen.

Illustrasjon av hvordan Ruter ønsker seg t-banestasjonen på Bislett.

Den nye T-banetunnelen skal gå gjennom Oslo sentrum med stasjoner på Bislett og ved Nybrua på nedre Grünerløkka. Bildet viser hvordan Ruter ser for seg T-banestasjonen ved Bislett stadion.

Foto: Illustrasjon / Placebo Effects/Ruter

Tviler på at det er realistisk

– Vi stiller spørsmål ved om det er realistisk at alle biler i Oslo om elleve år skal være utslippsfrie, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

For nye biler vil det gå greit, tror NAF.

– Men de aller fleste av oss kjøper ikke nye biler. Vi kjøper brukte biler, fordi det er det økonomien vår tillater. Det er veldig uklart om det vil være nok utslippsfrie biler på bruktmarkedet i 2030, sånn at alle som er avhengige av bil i hverdagen kan kjøpe seg en brukt og rimelig nullutslippsbil.

Camilla Ryste

Camilla Ryste sier det er bra at byrådet satser tungt på kollektivtrafikken, men sier det vil bli vanskelig for folk å kjøpe rimelig biler som er nullutslipp.

Foto: Pressebilde / NAF

Omstillinger for næringslivet fremover

Den nye klimastrategien gir nye muligheter for næringslivet i byen, mener byrådet.

Alle bedrifter må forberede seg på å bli utslippsfrie i løpet 11 år. Dette vil kreve store omstillinger for bedrifter innen transport, bygg- og anlegg, ifølge byrådsleder Raymond Johansen.

– Kommunen skal bistå i denne omleggingen, og samtidig bruke egen innkjøpsmakt til å skape markeder for klimavennlige løsninger. Slik stimuleres det grønne skiftet og det skapes nye mulighet hvor norsk næringsliv får et internasjonalt forsprang, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Miljøhovedstad 2019

Oslo er kåret til europeisk miljøhovedstad i 2019.

Prisen er ikke den første Oslo får for sitt miljøarbeid. Blant annet ble de i 2003 kåret til Europas bærekraftige by.

I de neste fire årene skal det brukes 16 milliarder kroner på kollektivtrafikk

Å styrke kollektivtilbudet er et av det viktigste punktene for at byrådet skal nå klimamålene.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix