Hopp til innhold

Budsjettsprekk for Follobanen

Den nye Follobanen blir over seks milliarder kroner dyrere enn antatt. Prisen på nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er oppe i 18 milliarder kroner og kan bli enda høyere.

Dobbeltspor

Den kraftige kostnadssprekken for Follobanen skal ikke stoppe utbyggingen, sier samferdselsministeren.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Kostnadssprekken skyldes at byggingen av Follobanen har blitt mer komplisert enn først antatt. Blant annet får banen to tunnelløp i stedet for ett og innføringen gjennom Gamlebyen og sammenkoblingen med Oslo Sentralstasjon byr på store utfordringer.

Beholder framdriftsplanen

– I planfasen har vi designet den nye Follobanen. Da så vi at kostnadene øker i forhold til det som var forutsetningen for lenge siden, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket.

Påvirker denne kostnadsøkningen framdriften?

– Jernbaneverket forholder seg til at Follobanen skal bygges. Vi forbereder oss på å bygge Follobanen så raskt som mulig og føler oss trygge på at den kommer, sier Nikolaisen.

Kan være ferdig 2020

Heller ikke samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mener at prosjektet er i fare.

– Dette prosjektet er så viktig både for innfarten inn mot Oslo og for Østfoldbanen at denne kostnadssprekken ikke truer prosjektet, sier Kleppa.

Ifølge Jernbaneverket kan byggingen tidligst starte i 2014, med en byggetid på seks til sju år.

– Vi har varslet en framdrift i statsbudsjettet for 2012. Vi holder fast på den framdriften. Men det er åpenbart at vi skal kvalitetssikre tallene i fra Jernbaneverket slik vi gjør med andre konseptvalgutredninger, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

InterCity for 130 milliarder

De nye opplysningene om Follobanen ble lagt fram torsdag da planene for hele InterCity-utbyggingen på Østlandet ble presentert.

Å bygge ut InterCity-triangelet mellom Oslo og Halden, Lillehammer og Skien vil koste 130 milliarder kroner, ifølge Jernbaneverkets InterCity-utredning. Hvis planene noen gang blir realisert, vil det være mulig å kjøre tog i 250 km/t på disse strekningene.

Kan ramme Oslopakke 3

I Oslo og Akershus øker nå frykten for at jo mer staten bruker på jernbane i Oslo-området, jo mindre er sjansen for at staten blir med og dekker kostnadssprekken på veier og annen kollektivtrafikk i Oslopakke 3.

Siri Hov Eggen fra Arbeiderpartiet, som er en av Oslopakke 3-forhandlerne, frykter nettopp det.

– Nå skal jeg først si at en Follobane anslått til 18 milliarder kroner ikke er noe dårlig statlig bidrag til hva vi trenger i Oslo og Akershus. Dette er mye penger. Denne regionen har store utfordringer og vi er i ferd med å forhandle og ingenting er umulig. Men det å få penger til infrastruktur sitter nok langt inne, sier Eggen.

Magnhild Meltveit Kleppa vil ikke si om det er Oslopakke 3-milliarder som nå forsvinner inn i et sort hull i Ekebergåsen.

– Det som nå er viktig det er god dialog med lokale myndigheter for å få til gode løsninger, avslutter Kleppa.