Utredningen er ett av flere tiltak i en ny handlingsplan for bedre luftkvalitet i Oslo, som byrådet legger fram i dag
Det er Miljødirektoratet som har pålagt Oslo kommune å revidere den gamle planen fra 2015 for å komme under grenseverdiene for helsefarlig NO2 innen 2020.
– I løpet av de siste to årene har byrådet levert på de fleste tiltakene i den gamle handlingsplanen, men selv om vi har gjort mye, viser de faglige utredningene at vi må gjøre mer for å få ned den farlige luftforurensningen, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Målet om fossilfritt sentrum innenfor 2024 er også nedfelt i byrådserklæringen. Nå har byrådet bedt Klimaetaten utrede et veikart for å nå det ambisiøse målet.
Helsa viktigst
Berg svarer slik på om fossilfritt betyr forbud:
– Det vil utredningen vise. Virkemidlene på veien er miljødifferensiering og lavutslippssone, og så får vi se hva som vil være nødvendig.
– Det som er viktig for byrådet, og etter pålegg fra staten, er at vi ivaretar folks helse, sier hun.
Enorme problemer
– Hvis byrådet virkelig vurderer et totalforbud mot bensin- og dieselbiler innenfor ring 3, så er det et ytterliggående tiltak som vil skape enorme problemer i hverdagen for veldig mange, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg.
Han anbefaler byrådet å satse mindre på tvang og forbud og viser til at elbilene utgjorde 40 prosent av nybilsalget i Oslo i desember. Andelen er økende.
– Hvis vi fortsetter å legge til rette, vil alle nye biler i løpet av få år være nullutslippsbiler, sier Lae Solberg.
Dyrere for dieselbiler
Ett annet tiltak er at neste vinter blir hele Oslo såkalt lavutslippssone, der tunge kjøretøyer unntatt de nyeste må betale ekstra avgifter.
I handlingsplanen vil byrådet se på hvordan også lette dieselbiler kan betale mer enn i dag. Det kan enten skje ved at det innføres lavutslippssone også for dem, eller ved økt miljødifferensiering.
– Mesteparten av luftforurensningen i Oslo kommer fra veitrafikken. Vi trenger å få ned utslippene både fra de tunge og lette kjøretøyene, sier miljøbyråden.
– Puslete
Tiltaksplanen inneholder ellers et bredt spekter av tiltak:
Høyre er imot bilrestriksjonene, men mener at mange av de andre tiltakene er for puslete.
– Planen burde vært tøffere og mer konkret i kravene til landstrøm i Oslo havn. Det burde vært varslet flere tiltak for å få ned piggdekkbruken og høyere tilskuddssatser for dem som vil skifte ut en gammel vedovn med en moderne, rentbrennende vedovn, sier Eirik Lae Solberg.
- Les også: Folk flest vil ha strengere bilpolitikk
- Les også: En av fem er bekymret for helseskadelig luft