55 % av velgerne sier de er helt eller delvis enig i at det bør innføres restriksjoner som gjør at antall privatbiler i norske byer går ned. Det viser en meningsmåling Norstat har gjort for NRK.
– Det er helt fantastisk. Samtidig er det ikke så rart at folk ønsker seg bedre byer med god luft, mindre biler og tryggere skoleveier, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg i Oslo til NRK.
– Politikk fra 1950-tallet
I Oslo har byrådet satt seg mål om et bilfritt sentrum innen 2019. Hovedstaden har også de velgerne som er mest positive til restriksjoner: 58 % er enig i at de trengs.
– Vi har en samferdselsminister som fortsetter å tvinge gjennom store motorveiprosjekter inn til storbyene, til tross for at befolkningen ønsker seg noe annet. Å planlegge byene rundt bilene er samferdselspolitikk fra 1950-tallet, mener Berg.
– Byene våre har ikke plass til alle bilene når vi både vokser og trenger mer plass til syklister, gående og kollektivtransport, fortsetter hun.
Vil ha gulrot, ikke pisk
Samferdselsminister og Frp-nestleder Ketil Solvik Olsen ønsker seg også færre biler i byene, men er uenig i at det betyr stans i veiutbyggingen og strengere restriksjoner.
– Vi er veldig opptatt av å satse på kollektivtransport i byene. Da tror vi folk kan lokkes ut av bilene. Men å piske dem ut, det ødelegger hverdagen til folk. Det du må hjelpe dem med, er et bedre kollektivtilbud som de velger å bruke fordi de sparer tid på det, sier han til NRK.
Han tror ikke at velgerne faktisk mener at flere restriksjoner er løsningen.
– Det er nok en tillært oppfatning, for man hører alltid at man må forby eller avgiftsbelegge for å løse problemer. Jeg mener det er mer fornuftig å ta hensyn til reisehverdagen folk har, og se på hvordan den kan løses bedre, mener Solvik-Olsen.