Lørenskog-ordfører Ragnhild Bergheim er skuffet over at Ahusbanen ikke er nevnt, men gir ikke opp kampen for bane til Nedre Romerike.
– Vi setter nå i gang en utredning av en forlengelse av Ahusbanen til Lillestrøm og Kjeller. Vi ser på hvordan det vil påvirke transportmønsteret internt på Nedre Romerike og til og fra Oslo.
– En baneløsning er helt essensielt for å takle befolkningsveksten som vil komme i regionen, og som er størst i landet, sier Ragnhild Bergheim.
Hva skal bygges?
I dag fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) overlevert transportetatenes forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) for årene 2018 til 2029.
Her legger Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor fram sine prioteringer av alle samferdselsprosjekter i Norge.
Med unntak av jernbane er kollektivtransport et fylkeskommunalt ansvar, men de største kollektivprosjektene er så dyre at de ikke lar seg realisere uten statlig hjelp.
«50/50-prosjekter»
Derfor forhandler ni byområder med staten om såkalte bymiljøavtaler der staten skal betale 50 prosent av prosjektene.
Politikere fra mange partier har nevnt Ahusbanen i samme åndedrag som Fornebubanen og sentrumstunnelen.
Baneforlengelsen fra Ellingsrudåsen til Ahus og videre til Lillestrøm er imidlertid ikke blant 50/50-prosjektene i NTP.
Det betyr ikke at Ahusbanen er skrinlagt, ifølge vegdirektør Terje Moe Gustavsen, som la fram storbysatsingen på dagens pressekonferanse.
– Det vi har nevnt er de fem høyest prioriterte prosjektene i de fire største byene, hvorav to i Oslo.
– Det betyr ikke at det ikke vil bli flere prosjekter fremover, og et av de aktuelle er Ahusbanen. Men det må ligge etter de fem nevnte prosjektene i prioritet, sier Moe Gustavsen.
- Les også: Ruter vil skrinlegge Ahusbanen
- Les også: Støre lover Ahusbane
- Les også: Garanterer penger til Ahusbanen
Langt fram i tid
– Etatenes vurdering er at både Fornebubane, Ahusbane og ny t-banetunnel trengs. Spørsmålet er om vi politikere bevilger penger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
– Ifølge etatenes forslag kan Ahusbanen ligge langt fram i tid. Men det er en faglig vurdering; nå må vi gjøre den politiske, sier Solvik-Olsen.
For lite penger til sentrumstunnel
Det er ikke bare Ahusbanen NTP-forslaget sår tvil om, men også den nye metrotunnelen som Ruter vil ha på plass innen 2025 for at ikke kapasiteten på t-banen skal bli sprengt.
Transportplanen ble lagt fram i fire varianter, avhengig av hvor store økonomiske rammer som er til rådighet.
Og skal staten betale halve regningen for en ny sentrumstunnel fra Bryn til Majorstua via Grünerløkka, Stortinget og Bislett, må rammene bli større enn i dag.
– Det er helt riktig. Byutvikling har ikke vært veldig høyt prioritert i samferdselspolitikken generelt, sier Ketil Solvik-Olsen.
Hvis du får bestemme, kommer det mer penger til disse prosjektene?
– Absolutt, sier samferdselsministeren.
- Les også: Ny metrotunnel i 2028
- Les også: – For lite ambisiøse kollektivplaner