Hopp til innhold

Støre lover å bygge Ahusbanen

Jonas Gahr Støre lover å jobbe for Ahusbanen. Fornebubanen, ny sentrumstunnel for t-banen og Ahusbanen er like viktige, sier Ap-lederen.

Jonas Gahr Støre, Ragnhild Bergheim, Tonje Brenna

Ap-løfte: Jonas Gahr Støre, ordførerkandidat i Lørenskog, Ragnhold Bergheim, og fylkesordførerkandidat Tonje Brenna jobber for Ahusbanen. Her ved Lørenskog bussterminal.

Foto: Olav Juven / NRK

Sammen med Aps lokale kommune- og fylkestopper møtte Støre NRK på Lørenskog bussterminal for å slå et slag for Ahusbanen. Her ved Metrosenteret og Solheim senter vil trolig en av stasjonene på banen komme (se faktaboks).

- Der folk skal bo og jobbe må det være attraktiv kollektivtrafikk. Her i Lørenskog bor og jobber det folk, og det kommer til å komme mange flere.

- Da må vi ta valg om å legge til rette for t-bane, tog og kollektivtrafikk som er bra for klima og bra for transport. Her bør det komme en bane som gjør at folk kan komme til jobb og bolig begge veier, og det er det vi bør jobbe for i årene som kommer, sier Jonas Gahr Støre.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Støre lover Ahusbane

Se intervjuer med Jonas Gahr Støre og Ragnhild Bergheim om Ahusbanen.

Når det gjelder finansiering viser Ap-lederen til løftet om inntil 70 prosent fra staten for det han kaller "kritisk infrastruktur".

- Dette er i kategorien kritisk infrastruktur. Men betingelsen er at kommunene er villige til å bygge både boliger og næring langs de banene, sier Støre.

Vil ikke rangere prosjekter

I Oslo og Akershus er både Fornebubanen, ny sentrumstunnel for t-banen og Ahusbanen omfattet av 70-prosent-løftet. Ap-lederen vil ikke rangere prosjektene ut fra hva som er viktigst.

- Jeg mener alle tre har sterke argumenter som står på egne ben. Hvis vi ser i et tidsperspektiv jeg ikke vil avgrense, bør vi få til alle tre, konstaterer Jonas Gahr Støre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ellingsrudåsen T-banestasjon

Hit, men ikke lenger: I dag stopper t-banen på Ellingsrudåsen.

Foto: Olav Juven

Mens Fornebubanen og sentrumstunnelen tidligere har fått mest oppmerksomhet, har flere partier begynt å snakke varmt om Ahusbanen den siste tiden. Venstre var opptatt av å sikre planleggingsmidler til banen i forhandlingene om statsbudsjettet, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har lovet å ta halve regningen.

– Lørenskog gjør jobben

Aps ordførerkandidat i Lørenskog, Ragnhild Bergheim, er glad Ahusbanen har kommet tydeligere på dagsorden.

- Vi føler oss litt urettferdig behandlet. Her i Lørenskog gjør vi allerede det sentrale myndigheter ber oss om. Vi fortetter rundt de potensielle kollektivknutepunktene og har kommet ganske langt i den retningen, sier Ragnhild Bergheim.