Hopp til innhold

Vegvesenet: – Ikke behov for firefelts E18 her

Regiondirektør i vegvesenet, Roar Midtbø Jensen, avviser kritikken fra indreordførere, og mener tofelts vei mellom Melleby og Ørje holder lenge.

oar Midtbø Jensen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Roar Midtbø Jensen, avviser kritikken fra ordførerne. Han mener to felt holder mellom Melleby og Ørje.

Foto: Birger Kjøberg

Ordførerne i Eidsberg og Marker ønsker seg fire felt på strekningen mellom Melleby og Ørje, men vegvesenet sier det ville vært en overinvestering.

– En tofeltsvei med midtrekkverk vil ikke fremkommelighetsproblemer før vi er mellom 15.000 og 20.000 i ÅDT. Så det vil være en vei som vil være god på en trafikk langt over det, sier regiondirektør i vegvesenet, Roar Midtbø Jensen.

ÅDT står for årsdøgnstrafikk. Det er gjennomsnittlig antall biler per dag over et år. I dag er tallet på strekningen omtrent 6700.

Tror ikke på behovet

Ifølge Midtbø Jenssen må trafikken altså tredobles før det er behov for mer enn to felt. Så stor økning tror ikke vegvesenet på.

I Marker har ordfører Kjersti Nythe Nilsen uttrykt skepsis til vegvesenets prognoser, etter at veksten det siste tiåret har vært større enn forventet. Midtbø Jenssen fortsår skepsisen, men sier prognosene er bedre denne gangen.

– Prognoser er prognoser. Man kan aldri være helt sikker, men det er gjort et godt stykke faglig arbeid for å utvikle metodikken som gjør at vi i dag er tryggere enn vi var tidligere på fremtidige trafikktall.

– Handler om kostnader

Også eidsbergordfører, Erik Unaas var skuffet over at vegvesenet ikke gikk inn for fire felt. Han mener vegvesenet burde utnyttet den politiske viljen som finnes til å bygge stort allerede nå.

Men fire felt kan koste så mye som 800 millioner kroner mer enn den planlagte tofeltsløsningen. Det ville vært en ulønnsom overinvestering, mener Midtbø Jensen.

– Det handler jo om kostnader og at alle penger har en alternativ bruk.