Hopp til innhold

– Defensivt og korttenkt

Vegvesenets plan om ikke å bygge firefeltsvei mellom Melleby og riksgrensen dømmes nord og ned av lokalpolitikere på begge sider av grensa.

E18 i Hærland skal legges om

Vegvesenet mener at det ikke er behov for firefelts vei når E18 mellom Ørje og Melleby skal bygges om.

Foto: Anne Ognedal

– Jeg synes det er utrolig defensivt av Vegvesenet.

Det mener Eidsberg-ordfører Erik Unaas om Statens Vegvesens E18-anbefaling om bare å bygge to felt med midtdeler fra Melleby til riksgrensa. Vegvesenet anslår at trafikkveksten vil dabbe av fremover og tror ikke det blir behov for en firefelts vei på strekningen før i 2040. Unaas sier en firefeltsvei har unison støtte fra lokalpolitikere så vel som regjeringsmedlemmer.

Erik Unaas

Erik Unaas, ordfører i Eidsberg (H).

Foto: Kjell-Olav Nordberg

– Dette prosjektet vekker stor entusiasme hos lokalbefolkningen og politikere fra alle partier, men så møter vi et vegvesen som utelukkende har argumenter mot prosjektet. Det synes jeg er et merkelig bilde, sier Unaas.

Trafikkvekst

Trafikken på strekningen har økt med gjennomsnittlig fire og en halv prosent i året de siste 13 årene skriver Smaalenenes Avis. I det tempoet vil det være behov for firefelt allerede om 12 år, men vegvesenet mener det er usikkert om veksten vil fortsette i samme tempo.

De anslår heller at veksten vil være på 2,5 prosent. Marker-ordfører Kjersti Nythe Nilsen har liten tro på vegvesenets prognoser.

Kjersti Nythe Nilsen, ordfører Marker (Ap)

Ordfører i Marker, Kjersti Nythe Nilsen (Ap).

Foto: Martin Tangen Schmidt / NRK

– Jeg tror ikke noe på det. Prognosene de brukte forrige gang vi bygget på strekningen holdt ikke mål. Trafikken har økt mer enn antatt, sier hun.

Vegvesenet skriver i sitt notat at trafikkveksten de siste årene trolig skyldes bedre veistandard. De skriver også at det er stor usikkerhet knyttet til befolkningsutvikling, økonomisk utvikling og grensehandelen. Derfor mener de det vil være en overinvestering å bygge fire felt nå.

Merkes i Sverige

26 år er ikke lang tid i vegutbyggingsperspektiv mener varaordfører Kjell-Arne Ottosson i Årjäng Kommune på andre siden av grensen.

– Jeg kan jo være litt stygg og påpeke at når det gjelder E18 gjennom Østfold og Akershus inn til Oslo pågår det fremdeles store diskusjoner om hvor veien skal gå, så det kan ta veldig lang tid før noe står klart.

Årjängs nest største arbeidsgiver heter Nortura, og ligger i Norge. Ottosson sier nærheten til Østfold og Oslo har veldig mye å si for utviklingen på svensk side. Han har ingen tro på at veksten vil bremse.

Det tror heller ikke Nythe Nilsen i Marker. Hun vil ha fire felt selv om det kan utsette utbyggingen.

– Jeg tror det er stor enighet i Marker om at man gjerne venter litt på den veien om man heller kan gjøre det skikkelig.