Statens vegvesen og representanter for lokale myndigheter i Østfold var spent foran møtet med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i formiddag.
Temaet for møtet på Elvestad var E18, og samferdselsministeren hadde hyggelige nyheter å komme med.
- Jeg har bedt Vegvesenet om å se på mulighetene for bedre kapasitet på E 18, sa Solvik-Olsen tirsdag og understreker at dette betyr permanent forbikjøringsmulighet på hele strekningen mellom Ørje-Vinterbro.
Les også:
Ønsker seg firefelt
Statens vegvesen hadde imidlertid ikke planer for firefeltsvei i full strekning på nye E 18.
Det mente samferdselsministeren var for dårlig.
- Det er bedre å bygge en strekning skikkelig enn fem strekninger halvveis, sier samferdselsministeren.
Han mener en Europa-vei bør være en vei med fire felt.
Også fylkesordfører i Østfold Ole Haabeth vil unngå klattbygging og ønsker bredere vei nå.
- Det er viktig å bygge for fremtiden, for det koster mye mer å utvide veien senere, sa Haabeth.
Nordisk Triangel
E18 gjennom Østfold er en av hovedferdselsårene mellom Norge og Sverige og inngår i "det Nordiske triangel" Oslo-Stockholm-København.
Opp mot 25% av all godstransport på veg mellom Norge og utlandet går over E18, som også betjener det vesentligste av person- og godstransporten som skal til eller fra indre Østfold.
Nasjonal transportplan 2002-2011 som ble lagt fram i Stortingsmelding 46 (1999-2000) konkretiserte flere mål og satsingsområder.
I Stortingsmeldingen kom det klare signaler om at "smal" firefelts veg av trafikksikkerhetshensyn burde vurderes i stedet for tofelts motorveg.
På ny E18 fra Eidsberg til Vinterbro skal det bygges firefelts veg.