Hopp til innhold

Vegvesenet kontrollerer Tesla-transportører i Göteborg havn

Vegdirektøren har bedt Tesla rydde opp i de farlige biltransportene på norske veier. Tesla svarte med å be Statens vegvesen stille med kontrollører på Göteborg havn.

Vegvesenet på oppdrag i Göteborg havn

Statens Vegvesen på oppdrag for Tesla på havna i Göteborg fredag formiddag. Inspektørene er hentet inn som rådgivere for Tesla for å løse situasjonen med dårlige biltransporter. Vogntoget på bildet hadde ikke mangler.

Foto: Statens Vegvesen

Torsdag kontaktet vegdirektør Terje Moe Gustavsen Tesla Motors i Norge for å få slutt på at vogntog i svært dårlig teknisk stand kommer inn over grensen på Svinesund.

Vegdirektøren ba om at forholdene umiddelbart blir rettet opp i, da de påviste feil og mangler som har stor betydning for trafikksikkerheten på norske veier.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen krevde torsdag at Tesla umiddelbart stanser de farlige fraktene av biler fra Göteborg til Norge. Tesla ba deretter om hjelp av Vegvesenet.

Foto: Knut Opeide

– Budskapet mitt var enkelt og greit at dette er uakseptabelt og at de måtte rydde opp, sier Gustavsen til NRK.

I møtet spurte bilselskapet selv om å få bistand fra vegvesenets kontrollører under lasting og lossing i Göteborg havn.

– Jeg er glad for at de selv tok et initiativ til det, for det viser at de ønsker å rydde opp. Så må jeg understreke at våre kontrollører ikke har noen myndighet i Sverige, så i denne sammenhengen er de utelukkende rådgivere, sier Gustavsen.

Tesla: – Takknemlige for bistanden

Senest på torsdag ble en bilfrakter stanset på Taraldrud i Oslo, med svært dårlige bremser og sommerdekk på tilhengeren. Den var lastet med flere tunge Tesla elbiler.

Det var den åttende transporten som fikk kjøreforbud av vegvesenets kontrollører på to uker.

Tesla i Norge har forklart at de har hatt problemer med å skaffe nok fraktekapasitet fra Drammen havn, og at det er grunnen til at de har måttet ta biler inn via Göteborg.

Det er frakten herfra til Norge som delvis har skjedd med svært dårlige østeuropeiske bilfraktere.

– De har vært ute i media og nevnt at dette var en midlertidig løsning. Jeg er ærlig talt ikke interessert i å høre hvorfor man gjør ulovligheter. Mitt poeng er at det ikke skal skje, uavhengig av hva som måtte være bakgrunnen for det, sier Gustavsen til NRK.

Avtalen mellom Tesla og Statens vegvesen innebærer at det sendes norske kontrollører som rådgivere til Göteborg to dager for å forsøke å stanse de dårlige kjøretøyene der.

Rådgiverne skal også lære opp de ansatte i havnen til å avdekke feil ved vogntogene som kjører Teslaer.

– Vi er takknemlige for en god og konstruktiv dialog med vegvesenet, og for bistanden de gir oss. Kjøretøy som transporterer våre biler skal være i forskriftsmessig og forsvarlig stand, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Motors i Norge til NRK.

Tesla beklaget transportene

Ifølge vegvesenet har Teslas ledelse beklaget sterkt det som har skjedd, og informerte vegdirektøren om at de allerede har tatt grep.

De lovet å gjøre alt som skal til for å rydde opp og sikre en forsvarlig transport av egne biler inn i landet.

Fredag morgen reiste to kontrollører fra Statens vegvesen på Svinesund til Göteborg havn for å informere og se på kjøretøyene som sto klare for å lastes opp med Teslaer.

En av dem er Jon Reidar Vestby, som i 10-tiden fredag formiddag sier at det sto flere bilfraktere klare for å laste opp tunge elbiler og kjøre dem til Oslo.

Trailer med Teslaer i Göteborg havn

Fredag formiddag er Statens Vegvesen på uoffisiell kontroll av kjøretøy i Göteborg havn for å hindre at farlige vogntog kommer til Norge.

Foto: Statens Vegvesen

En av dem var norsk, en svensk, en dansk og to av dem fra Litauen, der alle de dårlige frakterne har kommet fra.

– Vi går over kjøretøyene nå og har god dialog med sjåførene. Nå står det fem lastebiler og laster. Begge de to litauiske er vi kjent med fra før etter kontroller på Svinesund. En av dem fikk kjøreforbud på grunn av sommerdekk og behov for reparasjon. Nå ser den ok ut.

Vestby forteller at den andre litauiske bilfrakteren ser grei ut, og er av euro 5-klasse. Det vil si en relativt ny bil med lavere utslipp. Sjåføren forteller at det er hans første tur til Norge.

Svenske myndigheter fraværende

I Sverige er det politiet som har ansvaret for teknisk kontroll av kjøretøy langs veien.

Men den svenske Polisen er ikke involvert i kontrollene på Göteborg havn, selv om kjøretøyene skal ut på svenske veier og kjøre de 19 milene til norskegrensen.

Fagleder for utekontrollen på Svinesund, Øyvind Grotterød, sier det etter hvert ble nødvendig å finne løsninger som stanset de dårlige transportene med Teslaer.

– Vi holder på med kontroller på Svinesund hver dag og så at dette utviklet seg negativt. Vi ønsker ikke disse kjøretøyene ute på norske eller svenske veier. Derfor tok Vegvesenet kontakt med Tesla for å finne løsninger, sier Grotterød.

Det er også avtalt at vegdirektøren og Tesla skal ha et møte etter påske for å informere om status i biltransportene og for å oppsummere hvilken effekt det har hatt å sette inn kontrollører i Göteborg.