Normal

Tesla fortsetter med farlige bilfrakter

Nok en Tesla-transport med betydelige mangler har blitt stanset på Svinesund. Det var feil med bremser, løst påbygg og utslitt hengerfeste. – Livsfarlig, sier Vegvesenet.

Bilfrakter med Teslaer stanset igjen.

Svinesund mandag kveld. Enda en trailer med tunge elbiler fra Tesla er stanset med alvorlige tekniske mangler.

Foto: Statens Vegvesen

I løpet av halvannen uke har fem bilfraktere som transporterer nye Teslaer til Norge blitt stanset på Svinesund med alvorlige mangler. I tillegg var én transport involvert i en ulykke på E6 nord for Moss.

Bilene kommer fra Göteborg Havn, som Tesla bruker som en midlertidig innskiping av biler som skal til Norge.

Senest mandag kveld holdt Statens vegvesen tilbake en bilfrakter som hadde dårlige bremser både på trekkvogn og henger. Den manglet mange lys, det var feil på styringen og tilhengerkoblingen var så slitt at det var en stor glippe mellom bil og henger.

I Tesla Motors i Norge sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland at de prøver å få slutt på de dårlige transportene.

– Vi jobber med å rydde opp. De dårlige bilfrakterne vil bli tatt ut så snart vi finner alternativer. Vi har bedt Norges Lastebileierforbund om hjelp til å finne andre leverandører som har kapasitet til volumet vårt, sier Roland.

Roger Gulvik i Statens Vegvesen

Inspektør i Statens vegvesen, Roger Gulvik vil ikke ha de dårlige bilfrakterne med Teslaer på veien.

Foto: Sara Vilde Solås / NRK

Kjøretøyet som ble stanset i går var i såkalt Euro 3-klasse. Det vil si med langt større utslipp enn det nye Euro 6-lastebiler har, skriver Lastebileierforbundet på sine nettsider i dag.

– Må bruke Göteborg en periode

Normalt frakter Tesla sine biler til Norge via Drammen havn, men Roland sier de har hatt utfordringer med å få nok biler gjennom den veien som følge av kapasitetsproblemer i deler av leverandørkjeden.

Derfor har selskapet valgt å ta inn en del av bilene som skal til Norge via Göteborg havn. Det er frakten herfra til Norge som ikke har gått etter planen.

Ifølge Statens vegvesen på Svinesund er det flere litauiske transportselskaper som har fått oppdraget med å kjøre Teslaer langs E6 til Oslo.

– De er alle fra Litauen, men vi ser at det er flere transportselskaper som står som eiere av bilfrakterne, sier inspektør ved Svinesund Trafikkstasjon, Roger Gulvik.

Bilfrakterne som har vesentlige mangler, får kjøreforbud inntil manglene er utbedret og blir stående på Svinesund så lenge de ikke tilfredsstiller tekniske krav.

Stiller krav til fraktselskapene

Tesla i Norge bekrefter at de har stilt krav til leverandørene av frakttjenester fra Göteborg om at kjøretøyene skal overholde kravene til teknisk stand.

– Det gjør vi, og derfor må vi rydde opp slik at det skal komme i orden og bli som vi forventer. Vi er ikke helt i mål, men har høyt fokus på at lastebilene skal innfri kravene, sier Roland.

Hvorfor kan dere ikke stanse dette umiddelbart?

– Det er fordi vi må finne alternative transportører først.

Men det er litt ute av kontroll når det stadig kommer dårlige bilfraktere med tunge Teslaer på?

– Nei, det er det ikke og vi jobber med å rydde opp i det.

Som følge av situasjonen har Statens vegvesen skjerpet kontrollen av akkurat denne type kjøretøy på vei inn i landet over Svinesund.

– Med tanke på trafikksikkerhet er det helt forferdelig å benytte så dårlige bilfraktere til transport. Sånne vil vi ikke ha på veien, sier Roger Gulvik.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Øivind Johannessen er død

    Hele Norges «Raymon» - Øivind Johannessen - er død, 67 år gammel. Det melder Demokraten. Sammen med lokale artister var han i full gang med å gjennomføre nye show utover høsten 2018. Øivind Johannessen mottok for en del år tilbake Leif Justers ærespris.

    Øivind Johannessen
    Foto: Mathias Lunde Kristoffersen / NRK
  • Satser på mer frivillig arbeid

    Inspiria science center i Sarpsborg står bak et nytt prosjekt som skal få Østfoldungdommen til å engasjere seg i frivillig arbeid. Undersøkelser viser at ungdom som driver med frivillig arbeid gjør det bedre på skolen og er mer i aktivitet. Prosjektet støttes av Østfoldhelsa og Østfold fylkeskommune og skal etter planen starte opp høsten 2019.