– Hadde vi ikke fløyet bilen hjem, hadde vi aldri kunne kjøre neste løp. Det koster oss 250.000 kroner bare for å få den fløyet hjem. Det er helt sykt, men hva gjør du? Jeg måtte bare ta den avgjørelsen, sier en medtatt Solberg til NTB.
41-åringen kom hjem til Norge tirsdag. Da bar det rett til legeundersøkelser. Solberg fryktet brudd, men motorkongen fikk oppløftende beskjeder på legekontoret.
– Meg er ikke noe problem, men bilen er et større problem. Vi gjør alt vi kan for å få den kjøreklar. Heldigvis har Bertel O. Steen åpnet verkstedet sitt og stiller med alt av tilgjengelige folk. Uten det hadde vi aldri klart det. Da var det bare å bråbestille fly, sier Solberg.
Han leder rallycross-VM, men kan tape verdifulle poeng om han ikke får skrudd sammen en delvis ny bil til VM-runden i Frankrike i starten av neste måned.
– Jeg aner ikke hva det vil koste å få bilen i gang igjen. Jeg har kjøpt en halv bil som skal skrus sammen med resten av den gamle. Før jeg vet hva det koster, må vi skru fra hverandre alt sammen. Alt fra stolen og bakover er bare å kaste. Det sier litt om smellen i Canada, sier Solberg.
2004-krasj: – Petter er ferdig
Han ble påkjørt etter målgang da svenske Anton Marklund fikk bremsefeil og meide inn i nordmannen i en fart på rundt 150 kilometer i timen. Da fryktet Solberg at han hadde mistet følelsen i beina, men nordmannen slapp med skrekken.
– En skihopper som faller i bakken, får ofte angst for å sette utfor. Blir du redd for å sette deg bak rattet?
– Nei. Har du glemt rallykrasjen i Tyskland (2004). Da sa alle that's it, Petter er ferdig. Da mente alle at det ble vanskelig, ja umulig, å komme tilbake. I stedet vant jeg de tre neste VM-løpene. Og på den første prøven i Japan slo jeg Sébastien Loeb med 15 sekunder, sier Solberg. – Det handler om passion og motivasjon. Du blir gjerne skjerpet, på en god måte, når noe slikt inntreffer. Det er ikke uvanlig i sportsverdenen. Du må våge, men dette er det verste jeg har vært med på, sier Solberg.
Leder VM
Tiden til neste VM-runde er knapp når bilen må skrus sammen på nytt.
– Det blir ikke akkurat noen åtte-til-fire-arbeidstider på gutta. Jeg får ikke gjort så mye skruing selv, men må holde meg litt i ro. Det blir en helsikes jobb. Det meste røk, sier Solberg. – Men ikke glem at jeg har to førsteplasser i Loheac fra før. Statistikken der er bra. Det er jeg ikke redd for. Og får vi ikke alt helt perfekt, husk at jeg har vunnet Rally Korsika med en smadret bil. Du må bare deale med det når ting inntreffer, sier VM-lederen.
Når fem VM-runder gjenstår leder Solberg med fire poeng til toer Mattias Ekström i sammenlagtkampen. (©NTB)