Denne helgen inntok den erotiske filmen «Fifty Shades of Grey» norske kinoer og allerede mandag kan butikker over hele landet melde om stor interesse for sexleketøy etter at 140.000 har sett filmen i Norge.
– Jeg tror folk rett og slett har latt seg inspirere. Mange leste boken i overalt i full åpenhet. Denne åpenheten ser vi også nå på kino, forteller Maria K. Ebbestad, nettredaktør og presseansvarlig hos Kondomeriet.
– Mye revet bort
De har sammenlignet tallene fra i fjor med tallene etter premieren og både butikkene og nettbutikkene til Kondomeriet har hatt en økning på 202 prosent.
Her kan du lese NRKs anmeldelse av filmen
– Flere av butikkene vår har hatt omsetningsrekord og mye er revet bort. Nå har disse produktene solgt godt hele tiden, men nå har det virkelig tatt av, sier hun.
Alt fra massasjeoljer til håndjern har gått unna, men bestselgerne etter premierehelgen har vært klitorisvibratorer, håndjern med silke, tau, masker og slips.
- LES:
Selv om folk går mann av huse for å handle, tror Ebbestad det først og fremst handler om å pirre fantasien.
– Mange ønsker å prøve noe nytt, sier hun.
– Fint at folk er mer fri
Jens Christian Falkenberg, som driver butikken og nettstedet Gpunkt i Fredrikstad forteller også om økt interesse for sexleketøy.
– Mange søker mer spenning og dette er noe nytt de har lyst til å prøve, det merker vi helt tydelig. Spesielt er det stor interesse for håndjern og tau, sier han.
- LES:
Før har han solgt mye av det han kaller startkit, som er sexleketøy for nybegynnere. Nå vil flere prøve mer avansert utstyr, forklarer han.
For mange er det fortsatt en terskel å snakke om sexleketøy, men både bøkene og filmen har bidratt til større åpenhet, mener Falkenberg.
– Jeg synes det er fint at man nå kan snakke mer fritt og ikke minst være mer fri. Dette handler ikke om smerte, men skal være små teasere i sexlivet, sier han.