– Da jeg prøvde den nye bilen for første gang, så var det helt vanvittig og utrolig gøy, sier Mads Østberg.
Egentlig er det mye hemmelighetskremmerier rundt hva som skjer neste sesong, men engasjementet koker til overflaten når han forteller om en ny bil han har testet.
– Det er nok det morsomste jeg har gjort noen gang, sier han.
Etter en skuffende sesong på teamet M-Sport i 2016, jobber han i disse dager intensivt med å stable på beina et nytt, privat team til første VM-runde i midten av januar.
Østfoldingen forteller at han har budsjettet i orden, men at han foreløpig ikke har bestemt seg for hvilket bilmerke han skal kjøre.
– Blir farligere
Uansett hvilken bil han ender med, så blir det trolig heftig.
– Vi får en større turbo og rundt 100 hestekrefter mer. Det er ganske drastisk, og nå blir det 420–450 hestekrefter i bilene. Det er også vanvittig mye mer aerodynamikk som gjør at hastighetene vil bli vesentlig høyere. I tillegg vil det se tøffere ut og bråke mer. Regelendringen vil gjøre sporten mer brutal, sier Østberg engasjert.
– Blir det farligere også?
– Ja, det blir farligere. Høyere fart betyr gjerne større krasjer. Men på det høyeste nivået har det ikke skjedd noen alvorlige ulykker på over ti år. Så selv om det vil gå en god del fortere, så vil sikkerheten være høy, sier han.
– Ikke spart på noe
De nye reglene har ført til at alle bilprodusentene i stor grad bygger nye biler før kommende sesong.
Nylig presenterte Ford den Fiestaen som skal brukes kommende sesong, og Eric Camillis testkjøring av bilen er publisert på Youtube.
– 95 prosent av bilen har blitt bygget fra bunnen av. Vi har ikke spart på noe, og vi vil ha en bil som kan gjøre at vi når målet om å vinne, sa M-Sport-direktør Malcolm Wilson i forbindelse med lanseringen.
Det er nettopp Ford Fiesta Østberg kjørte sist sesong. Han ønsker ikke å fortelle hvilken produsents 2017-modell han har testet, men han tror det uansett blir spektakulært.
– Det går mye fortere, og hastigheten vil øke mye fortere. Man vil holde en høyere hastighet gjennom svingene. Det ser nesten unaturlig ut, og det er sånn det føles i de nye bilene, sier Østberg.