Seks førere anmeldt i Østfold

Politiet i Østfold har anmeldt seks personer for ulovlig ferdsel med vannscooter utenfor kysten av Østfold.

Vannscooter

Flere personer har blitt tatt for ulovlig ferdsel ved Hvaler i Østfold. Illustrasjonsfoto.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

I 2013 ble forbudet mot bruk av vannscooter erstattet med en ordning hvor bruk av vannscootere er tillatt så lenge man holder seg minst 400 meter fra land i sjø, og 500 meter fra land i ferskvann.

Men det er det flere i Østfold som ikke har tatt hensyn til.

– Vi har merket at det har blitt mye mer kjøring. Hittil i år har vi registrert seks anmeldelser for ulovlig ferdsel med vannscooter utenfor kysten av Østfold. Det er en økning fra tidligere sesonger, forklarer politibetjent Jon Helge Holte i Øst politidistrikt, til NTB.

Flest ved Hvaler

politi hummerbeslag

Politibetjent Jon Helge Holte i Øst politidistrikt forteller om en økning i antall anmeldelser i Østfold.

Foto: Remi Drageset / NRK

Politiet i Østfold, som er en del av Øst politidistrikt, er et av de få i Sør-Norge som opplyser til NTB at de har registrert en økning i antall anmeldelser.

Om sommeren patruljerer politiet i Østfold skjærgården fra svenskegrensen og til Son. Av dem som blir stoppet av politiet på vannscooter, er det flest ved Hvaler, opplyser Holte.

– Det er nesten ingen steder det er lov å kjøre med vannscooter i området. Det er bare på to steder ved innersiden det er lovlig. Problemet er at folk ikke setter seg godt nok inn i regelverket, understreker han.

Regjeringen tar sikte på å sende et høringsforslag om opphevelse av vannscooterforskriften over sommeren. I praksis betyr en avvikling av regelverket en sidestilling av vannscooter og fritidsbåt.

Les også:

Vannscooter

Det har vært svært få alvorlige ulykker med vannscootere etter at det generelle forbudet ble opphevet for tre år siden. Det på tross av at salget har doblet seg på kort tid.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Myter

Norges Vannscooterforbund jobber for at vannscooteren skal sidestilles med vanlige fritidsbåter og at forskriften som begrenser ferdselen skal fjernes.

– Hvis du ser på de ulike sjøkartene forvannscootere og sammenligner det med tillatelser for øvrig båttrafikk, så er de diskriminerende. Du kan kjøre et tankskip gjennom nasjonalparken, men ikke en vannscooter, som har et forbruk på 7,3 liter i timen, påpeker leder Lars Erik Bakke i Norges Vannscooterforbund.

Han mener folk flest mangler kunnskap om de nye vannscooterne.

– Det er en del myter. Modellene fra rundt 2010 med firetaktsmotor og fram til i dag har et helt annet støynivå, enn de gamle. De er også mer miljøvennlige, forklarer Bakke.