NRK Meny
Normal

– Som å treffe asfalten

Vannscootere har blitt superpopulære. Det kommer vi også til å se på antall ulykker, mener skipper på redningsskøyta Horn Rescue på Hvaler.

Vannscooter

FART: Vannscootere er både populære og kjappe. Er du uheldig og faller av, kan du slå deg skikkelig.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Faller du av vannscooteren i høy fart, er det som å treffe asfalten, advarer skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Rescue på Hvaler.

Han frykter at det vil bli mange ulykker fremover nå som vannscootere har blitt så populære.

– Store skader på et menneske

I Sverige har antall ulykker økt så mye at man må vurderer enda strengere regler. I helgen ble en 17 år gammel gutt alvorlig skadd i en vannscooterulykke i Trøndelag.

– Vannscootere kan gå fryktelig fort, og det går også fort å svinge med den. Da er det fort gjort å falle av hvis man ikke er årvåken. Fallet kan gjøre store skader på et menneske, sier han.

Pål Bustgaard

ULYKKER: Pål Bustgaard advarer mot alvorlige ulykker på vannet hvis du treffer holmer eller skjær med vannscooter.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Skipper på redningsskøyta Horn Rescue på Hvaler, Pål Bustgaard, ser at antall vannscootere i skjærgården har tatt seg kraftig opp etter at forbudet ble opphevet for tre år siden.

Han advarer nå mot skaden du kan få hvis du treffer sjøen i høy fart, kun iført bikini eller badebukse.

– Du kan skade både armer og bein, og få store skader på indre organer. Man kan rive løs ting innvendig i kroppen hvis du treffer vannet hardt nok. Det blir som å treffe asfalten, litt avhengig av hvordan du treffer, fortsetter han.

– Fart er en fare i seg selv

I Sverige ble tolv personer skadet i vannscooterulykker i fjor, mot én året før. Der vurderer de å sette inn strengere tiltak som både båtførerbevis og aldersgrense.

I Norge gjelder samme regler for scooter som for småbåt. Bustgaard mener et strengt regelverk er helt avgjørende.

– Farten på disse vannscooterne er en fare i seg selv, og det burde vært både strengere reglement og opplæring, mener han.

I forskriften om bruk av vannscooter står det at det er tillatt å kjøre vannscooter hvis man holder 400 meter avstand fra land på sjøen, og 500 meter fra land i vassdrag og innsjøer.

Men skipperen på redningsskøyta ser at mange faller for fristelsen til å kjøre fort mellom holmer og skjær. Noe som kan få fatale følger.

– For å få fartsfølelsen kjører man mellom holmer og skjær, da føler man nemlig at det går veldig fort. Men det er også fort gjort å treffe en holme eller et skjær. Det kan få fatale konsekvenser. Når det skjer med båt er det ofte med en dødelig utgang.

– Tror du vi vil få flere ulykker i Norge nå som vannscootere er så populære?

– Ja, det tror jeg. Med en økning i antall scootere, vil vi også få en økning i antall ulykker. Vi ser det samme på hurtiggående båter, sier han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Askim tviholder på Askim

    Navnestriden i den nye storkommunen i Indre Østfold fortsetter. Askim-politikerne fikk tilbud om å beholde kommunevåpenet i bytte mot å gi slipp på navnet Askim. Det ble avvist, skriver Smaalenenes avis. Fortsatt er det tre kommuner som ønsker Smaalenene som nytt navn, men Askim og Hobøl ønsker Askim som navn. Det betyr at regjeringa i statsråd avgjør navnet.