Hopp til innhold

Fikk telefonnummeret misbrukt: Helene får trusler fra hele Norge

Over 1000 nordmenn har fått melding med inkassokrav fra Helenes mobilnummer. Dataeksperten sier det kan være vanskelig å gjenkjenne svindel.

Bilde av Helene Askar, blond kvinne, 35 år. Sammenklippet med en falsk melding fra Kredinor til høyre, som er sendt fra hennes nummer i et svindelforsøk.

SVINDEL: Denne tekstmeldingen ble sendt ut fra Helene Askars mobilnummer. Nummeret er ikke lenger i bruk.

Foto: Privat/Skjermdump

– De ringer, truer og sier at jeg skal bli drept. Det er mye greier, sier Helene Askar.

Denne uka har 35-åringen fra Moss tatt imot hundrevis av oppringninger fra ukjente. De lurer på hvorfor hun har sendt dem et pengekrav.

Flere har vært rasende på Askar.

– «Jeg skal finne ut hvor du bor, jeg skal ta deg av dage», sto det på noen. Det var kjempeskremmende, forteller hun.

Meldingen som er sendt ut kommer fra hennes nummer. Det er tilsynelatende et inkassokrav fra Kredinor.

Men meldingene er ikke å finne igjen på Askars telefon.

– Jeg skjønte kjapt at jeg har fått misbrukt telefonen, for jeg har jo fått sånne meldinger fra andre før selv, sier hun.

Hun anslår at over 1000 personer har mottatt meldingen fra hennes telefonnummer.

Svindelbølge

Både Telenor og Telia har den siste uken opplevd en bølge med svindelmeldinger sendt ut til norske mobiler. Telenor har registrert rundt 300 infiserte mobiler.

Askar synes selv at hun fikk lite hjelp fra operatøren Telia.

– Jeg ringte operatøren for hjelp, men da fikk jeg kun beskjed om å slette alt på telefonen og bytte telefonnummer. Jeg fikk ikke noe mer hjelp der.

Den høygravide 35-åringen ble preget av alle meldingene og oppringningene. Pågangen ble så stor at det ble umulig å bruke telefonen.

– Til slutt måtte jeg bare sette på flymodus, for jeg taklet det veldig dårlig. Jeg endte opp med å bli full av angst, sier hun.

– Jeg har fått svar fra noen som opplyser at de har fylt ut alt som står i meldingen, og jeg tenker bare «nei, nei, nei!».

Askar er usikker på hvordan svindlere fikk kontroll over hennes mobil.

NRK forklarer

Vanlige svindelmetoder

Vanlige svindelmetoder

SMS og e-post

Du mottar melding eller e-post om at du for eksempel må endre passord eller at du har vunnet noe. Målet til svindleren er få deg til å klikke på en link der du frivillig gir fra deg brukernavn, passord eller kontoopplysninger.

Vanlige svindelmetoder

Sosiale medier

Svindlerne oppretter falske arrangementer og virtuelle turer for at folk skal betale eller oppgi kredittkortopplysninger.

Vanlige svindelmetoder

Telefonsvindel

Du blir ringt opp av svindlere som utgir seg for å være fra banken eller Microsoft. Denne metoden brukes gjerne mot eldre mennesker og kalles ofte «Olga-svindel». Dette rammer få personer, men kan få store økonomiske konsekvenser dersom du blir lurt.

Les mer: Slik prøver de å svindle deg

Hjelper ikke å bytte nummer

– Hvis telefonen din sender meldinger og du får varsler fra andre kunder, bør du kontakte operatør med en gang så vi får iverksatt tiltak, sier Øivind Kristiansen.

Han er svindelekspert i Telia Norge, og sier Askar har vært utsatt for såkalt «Flubot»-virus.

Viruset kan havne i telefonen din dersom du har installert noe du ikke burde.

Øivind Kristiansen, Fraud Controller i Telia Norge

Svindelekspert i Telia, Øivind Kristiansen, advarer mot å klikke på lenker fra ukjente telefonnummer.

Foto: Øivind Kristiansen / Privat

Telia advarer på det sterkeste mot å trykke på lenker fra ukjente nummer.

Kristiansen legger til at det kan ha vært feilkommunikasjon med Askar og servicetelefonen da hun fikk hjelp.

– Det å bytte telefonnummer hjelper ikke, og er ikke en løsning på problemet. Det er selve telefonen som er problemet, ikke SIM-kortet, sier Kristiansen.

For lite kunnskap blant folk

Førstelektor ved institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold, Tom Heine Nätt, sier løsningen er enkel.

– Det beste du kan gjøre når du har fått flubot er å resette telefonen din.

Han mener folk er for lite opplyst om svindelforsøk via telefon.

Han sier at den vanligste måten å få Flubot er ved å laste ned for eksempel en app fra en usertifisert side, via lenken som kommer i meldingen.

Portrett av smilende mann - Tom Heine Nätt

Tom Heine Nätt mener det kan være vanskelig å se forskjell på falske meldinger og ekte.

Foto: Høgskolen i Østfold

Når Flubot blir installert, får viruset en rekke forskjellige tilganger til mobilen. I praksis blir den helt åpen og tilgjengelig for bakmennene.

Nätt sier at det beste man kan gjøre for å sikre seg mot slike virus, er å tenke seg om noen ganger.

– Det er vanskelig selv om man er obs. Det spilles på nysgjerrigheten til folk, og det er ikke alltid like lett å gjennomskue svindel.

Kredinor misbrukt flere ganger

Markeds -og kommunikasjonsleder i Kredinor, Ingjerd Grenne Thrumer, forteller at de har fått meldinger om flere svindelforsøk hvor deres navn misbrukes.

– Det har vært mye pågang hos kundeservice i hele år, sier hun.

Hun synes det er trist å høre at så mange blir utsatt for svindel, og oppfordrer folk til sunn skepsis dersom de får en melding om inkassokrav fra Kredinor.

– Hvis man er usikker på en melding fra oss, bør man logge inn på våre nettsider for å sjekke. Har du en sak hos oss så dukker den opp der, sier Thrumer.

Les også Telenor blokkerer 30.000 svindelforsøk i timen: – Alle nordmenn vil bli forsøkt lurt

Todelt bilde. Til venstre er sikkerhetsekspert i Telenor, Thorbjørn Busch. Til høyre er det et skjermdump av en svindelmelding om at en pakke er på vei.

Flere nyheter fra NRK Østfold