– Det er alltid betenkelig når man har lite å rutte med, for eksempel til uforutsette utgifter. Dem er det mange av i løpet av et år.
Arne Sekkelsten fra Høyre er ordfører i Fredrikstad, én av 208 kommuner som måtte ta penger fra det såkalte disposisjonsfondet i fjor. Det vil si nærmere tre av fem kommuner.
- På denne skolen har det hendt at elever har tisset på seg på grunn av ødelagte toaletter
Disposisjonsfondet er kommunens sparekonto/bufferkonto, og brukes ofte til uforutsette utgifter. Fredrikstad brukte 43,5 millioner av fondet i 2023.
– Må ha en buffer
Et mindre fond gjør kommunene mer sårbare for svingninger i økonomien.
– Det er i kommunen som i privatøkonomien. Man bør ha en bufferkonto, sier Sekkelsten.
Tallene kommer frem i de foreløpige Kostra-tallene for 2023 som SSB publiserte 15. mars.
Forventet dårligere tider
I tillegg viser tallene at netto driftsresultat i kommunene stupte fra 17,1 milliarder i 2022 til 4,5 milliarder i fjor.
– Det var forventet at driftsresultatet skulle bli redusert. Det har sammenheng med at kommunene hadde langt høyere skatteinntekter i 2022 enn det var budsjettert med, sier professor Lars-Erik Borge ved Institutt for samfunnsøkonomi ved NTNU.
Det er avdelingsdirektør for kommuneøkonomi i KS, Rune Bye, enig i.
– Den andre grunnen er at kommunene har sterkere utgiftsvekst enn inntektsvekst, sier han.
Den tredje grunnen begge trekker frem, er høyere renter.
– Det er spesielt i kommuner med innbyggertall mellom 5.000 og 50.000 innbyggere hvor vi finner de svakeste resultatene, hevder Bye.
Kraftkommuner skiller seg ut
Professoren understreker at kommunene som helhet har et positivt resultat.
– Men 40 prosent av kommunene hadde et negativt resultat i fjor. Dersom de ikke har midler i disposisjonsfondet, må de stramme inn for å unngå å havne på Robek.
– Det er store forskjeller mellom kommunene. For eksempel så har noen kommuner høye inntekter fra havbruk eller kraft.
De tre største kraftkommunene tjente nesten 320 millioner i fjor.
Kutter i investeringer
Rune Bye mener at mange kommuner må vurdere om de har råd til å ha samme høye nivå på tjenestene som de har hatt, hvis kommunen går med underskudd.
Midlene på disposisjonsfond blir fort spist opp, og da må man også se på kutt i tjenestene.
KS budsjettundersøkelse for 2024 tyder også på at en del kommuner utsatt utsetter planlagte investeringer i skoler, barnehager, veier, anlegg og offentlige bygg.
– Kommunesektoren har veldig høy gjeld. Renteøkningene har gjort at kommunene bruker en mye større andel av inntektene til å dekke rentekostnadene.
Det er en medvirkende årsak til at de i Fredrikstad har kuttet nyinvesteringer med øks:
– I Fredrikstad må vi 100 prosent lånefinansiere alt. Det gjør oss mer eksponert for renteøkninger. Det er en ond sirkel, og det er dyrt å være fattig, sier Sekkelsten.
Ser mørkt på 2024
En stor del av en kommunes inntekter kommer direkte fra innbyggerne gjennom skatter.
Det som bærer kommunen, er jo skatteinntekter.
– Jeg er veldig bekymret for 2024. Jeg tror man kommer til å få endra mindre i skatteinntekter. Det andre er at vi har renteutgifter som stiger. Så kommer et lønnsoppgjør som sannsynligvis vil koste en god del. Jeg kan nevne utfordringer i fleng.
– Dette blir et krevende år, for å si det veldig forsiktig, mener fredrikstadordføreren.
- Byggmester Stian Stenseth måtte tenke annerledes da nesten ingen turte å bygge nytt lenger.