Hopp til innhold

Gir seg ikke før alle får sitteplass

– Togpendlerne må få sitte når de har en times reisevei, krever Askim-ordfører Thor Hals (H).

Askim stasjon

Om to uker blir det dobbelt togsett på den mest trafikkerte avgangen på Østfoldbanens østre linje, men ordføreren i Askim er fremdeles ikke fornøyd.

Foto: Petter Larsson / NRK

Han er glad for at NSB fra 26. januar setter inn doble togsett på 16.31- avgangen fra Oslo til indre Østfold, men mener tilbudet til pendlerne fortsatt er for dårlig.

Thor Hals

– Vi må ha bedre kapasitet, sier ordfører i Askim, Thor Hals (H).

Foto: Martin Tangen Schmidt

– Vi ønsker at flere skal sette igjen bilen og ta toget, og da må det være plass til flere, sier Hals til NRK.

Redusert busstilbud

Siden 15. desember har pendleravgangene på østre linje vært stappfulle. Tirsdag lovte NSB å sette inn et dobbelt togsett på den mest trafikkerte avgangen, mens de andre går som før med enkle sett.

– NSB eier også Nettbuss, og de har jo redusert tilbudet radikalt på E18 fra indre Østfold til Oslo. Samtidig har NSB redusert sitt tilbud, og det gjør at det totale bildet blir veldig feil, sier Hals.

– Derfor mener vi at våre passasjerer som går på, ikke skal stå på toget fra Spydeberg og innover. Her må vi ha bedre kapasitet, og det må på plass.

– Uansvarlig å love for mye

NSB

Tom Ingulstad, konserndirektør for NSB persontrafikk, kan ikke love at Askim-ordføreren får kravet sitt oppfylt.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Det kan ikke konserndirektør for NSB persontrafikk, Tom Ingulstad, love. Han understreker at det er mange hensyn som må tas, og at de følger trafikkutviklingen nøye.

– Vi får nye tog levert, om lag ett tog i måneden de neste ett og et halvt årene. Nå har vi trengselsutfordringer på flere banestrekninger så det er uansvarlig av meg å love noe bestemt knyttet til Østfoldbanen.

– Vi må rett og slett overvåke situasjonen og prøve å løse problemene der de måtte bli størst, sier Ingulstad til NRK.

Men Askim-ordføreren nekter å fravike sine krav.

– Her må vi ha doble togsett i rustrafikk-avgangene, og så bør vi opprettholde tilbudet fra Nettbuss, gjerne med flere avganger, sier Thor Hals