Hopp til innhold

Innrømmer at forberedelsene var for dårlige

Mads Østberg (29) tar rallypause for å bli far for første gang. Når han er tilbake bak rattet, håper han at teamet har rukket å bli kjent med bilen.

Mads Østberg

HEKTISK: Teamet til Mads Østberg har hatt en hektisk helg der de måtte lære bilen å kjenne gjennom løpet.

Foto: Andrea Mikovà

– Jeg har lært at det er vanskelig å rushe seg frem til gode resultater, sier Mads Østberg (29) etter å ha blitt nummer 15 i Rally Sweden.

Allerede fredag innså østfoldingen både at han kunne kjøre nesten like fort som de beste med sin splitter nye bil, men også at problemene han fikk tidlig ødela mulighetene til å kjempe om gode plasseringer i sammendraget.

Østberg fikk nemlig en tidsstraff, og valgte også å stå over en fartsprøve.

For lite tid

– Vi var ganske stressa før helga da vi fikk bilen levert for sent. Vi sto på så godt vi kunne, men det ble litt snaut med tid. Vi måtte bytte girkassa. Det var komplisert, og da rakk vi ikke tidsfristen og fikk straff. Da var rallyet over for min del, sier Østberg.

Før helga hadde han visse forhåpninger. For med fem pallplasser i Sverige de siste seks årene, så er dette på mange måter hans løyper.

Mads Østberg Rally Sweden

NY BIL: Den nye biltypen er kraftigere enn de som har vært brukt tidligere.

Foto: Andrea Mikovà

Han håpet ekspress-forberedelsene han fikk med to intense dager med testing skulle holde. Men slik gikk det ikke.

– Jeg trenger mer tid i bilen, for det er ekstremt raske biler som går mye fortere enn før. Dessuten må teamet med mekanikere og ingeniører få bilen litt inn i fingra. Det er teknisk veldig komplisert, og å komme med ingeniører som bare har sett bilen i to dager, det holder ikke, sier han.

Tar pappapause

I fjor kjørte Østberg for Fords fabrikkteam. I år har han satt sammen et privat team, men fortsatt kjører de en Ford. Bilen ble ikke klar til årets første VM-runde i Monte Carlo. Nå kommer han også til å ta en rallypause.

Han skal nemlig bli pappa, og terminen er om ti dager.

– Jeg pakker sammen kjøredressen en periode for å være familiefar. Både mekanikerne og ingeniørene har mye å sette seg inn i, og nå må vi sette oss ned i teamet og forberede oss godt nok til fremtidige løp, sier han.

PS: Jari-Matti Latvala vant Rally Sweden. Ole Christian Veiby ble beste nordmann på 11.-plass. Eyvind Brynildsen ble nummer 21, Oscar Solberg nummer 28 og Henning Solberg nummer 31.