NRK Meny
Normal

Halvparten dropper nyttårsforsettene

Halvparten av alle som starter med trening og slanking i januar, holder ikke nyttårsforsettene etter fire måneder. Det viser en fersk undersøkelse.

Overvekt

FLOPPER: Slutt på godis, mer trening og et sunnere liv. Nyttårsforsettene står i kø, men halvparten faller av bare etter noen måneder. Skal man klare det, må man starte rolig, er ekspertrådet.

Foto: Monkey Business Images / Colourbox.com

– Kun åtte prosent har fortsatt en endret livsstil etter ett år, sier førstelektor ved Høgskolen i Østfold, Ole Sveen.

En ny britisk studie viser at vi ikke klarer å holde fast i nyttårsforsettene våre særlig lenge.

Sveen tror det er flere grunner til at man ikke lykkes med sin nye livsstil med sunn mat, null godteri, masse trening og så videre.

– Mange går veldig hardt ut og trener fire til fem ganger i uken, slik folk som har holdt på en stund gjør. Så når man ulike platåer og man ser kanskje ikke så stor fremgang. Da faller motivasjonen og man går lei, forklarer han.

Ole Sveen

FOR HARDT: Treningsekspert Ole Sveen mener mange starter for hardt, og dermed faller av.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Det betyr rett tilbake til sofaen for veldig mange.

– Vi ser jo at mange av dem kommer sterkt tilbake med nye nyttårsforsetter året etter, og året etter der igjen.

De som klarer å endre livsstilen sin, har som oftest startet rolig.

– Jeg tror det er viktig å starte rolig, slik at man får en suksessfølelse. Tre økter i uka kan være et greit utgangspunkt. Dette er en gunstig oppstartsmengde for en mosjonist. Tren gjerne annenhver dag. Da slipper man å tenke mye på restitusjon, og kanskje heller ikke så mye på variasjon i starten. Tren gjerne sammen med andre, oppfordrer han.

usunn livsstil

DÅRLIGE VANER: Det er fort gjort å falle tilbake til gamle synder hvis man går for hardt ut med både mat og trening.

Foto: Johannessen, Sara / NTB scanpix

Man bør ikke pushe seg for hardt, men ha gjerne en styrkeøkt, en utholdenhetsøkt og kanskje en gruppetime. Men også hverdagsmosjonen er bra.

– Daglig, moderat aktivitet gir økt energiomsetning og positive fysiologiske endringer. Energiomsetningen øker over 400 ganger bare man reiser seg opp fra sofaen.

– Føler seg best etter trening

– Det viktigste er å gå på trening selv om man ikke vil på trening. Man føler seg alltid best etter trening, smiler Emil Nødtveidt.

Emil Nødtveidt

AVTALE: Emil Nødtveidt mener avtaler med flere venner er gull verdt. Da kommer man seg på trening selv om man kanskje ikke har så lyst.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Han trener flere ganger i uken sammen med kameratgjengen, og mener mye av suksessen ligger i å gå til trening sammen med noen.

Markus Gunde og Mikkel Furuseth nikke enig. De har trent i rundt et halvt år nå og ser fremgang. Det motiverer.

– Etter at vi hadde trent en stund så vi tydelig fremgang. Nå trener vi ofte og merker at vi blir sterkere og mer aktive. Vi føler oss ikke særlig bra hvis vi bare sitter inne, forklarer de.

Mikkel Furuseth og Markus Gunde

STERKERE: Mikkel Furuseth og Markus Gunde merker at de blir sterkere etter trening og at det motiverer.

Foto: Anette Torjusen / NRK

De mener det er lettere å få til treningen når man har tydelige avtaler.

– Vi går rett etter skolen og da har det blitt en vane, smiler de.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Fant mange trafikkfarlige feil

    Det står dårlig til med tilhengerparken, og bilførere må bli flinkere til å kontrollere at billys virker som de skal. Det sier Ola Evensen, fagansvarlig trafikk i politiet i Østfold, etter storkontrollen i Fredrikstad i går kveld.

  • Storkontroll i Fredrikstad

    I en felles kontroll med politiet, UP, Vegvesenet og Tollvesenet torsdag ble det skrevet ut 37 mangellapper, 5 bilister ble anmeldt og 18 fikk bot. 211 kjøretøy ble kontrollert. Ni av disse ble avskiltet på grunn av begjæringer eller teknisk feil.