Hopp til innhold

Felles front mot jernbaneproblemer

Pendlere i distriktene rundt Oslo slår seg sammen.

Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold
Foto: Tomas Berger / NRK

– Nå er grensen nådd for politisk jernbane-unnlatelsessynd. Norske borgere som arbeider eller studerer i Oslo og omegn må kunne stole på at det er mulig for passasjertogene å kjøre etter rutetabellen, sier Willy Frantzen, talsmann for pendlerforeningene.

Krever avstemning på Stortinget

Det er Vestfoldpendlerne, Mjøsen Pendlerforening og Pendlerforeningen i Follo og Østfold som nå har slått seg sammen. I en pressemelding de har sendt ut står det:

«Jernbaneinfrastrukturen styres av Jernbaneverket, som er en statlig forvaltningsetat. Det er et faktum at Jernbaneverket ikke har klart å formidle konsekvensene av for lave budsjetter til oppbygging av infrastrukturen på en slik måte at den møter dagens behov.»

LES OGSÅ:

«Togpendlernes foreninger øst, vest og nord, som representerer 30.000 dagtogpendlere, krever at stortinget snarlig tar en avstemning gjeldende bruk av statlig regulering for jernbane-infrastrukturen tilknyttet Norges hovedstad.»

– Det er statens ansvar at mangelen på transportmuligheter inn til Oslo er omtalt som alvorlig og prekær, sier Frantzen

LES OGSÅ:

Frykter for veinettet

Pendlerforeningene frykter at dersom jernbane-infrastrukturen inn til hovedstaden bryter sammen så vil det føre til at veinettet også bryter sammen.

– Veinettet er ikke dimensjonert som alternativ transportmetode for dagens togpendlere eller gods. Hver dag befordres det ca. 100.000 passasjerer med jernbanen til og fra hovedstaden. Om lag 30.000 passasjerer benytter jernbanen som daglig transportalternativ til og fra sitt arbeid og sin skolegang, skriver foreningene i pressemeldingen.

LES OGSÅ: