Østfold kollektivtrafikk registrerte i fjor 5,4 millioner bussturer, som folk betalte selv, enten med enkeltbillett eller månedskort. Det er 58.000 færre turer enn året før.
Politikerne satte ned prisen på blant annet månedskort fra 1. mai i fjor. Da kunne man kjøpe et månedskort for hele Østfold for 600 kroner.
Leder i samferdselskomiteen, Olav Moe, er derfor overrasket over nedgangen
– Det er litt overraskende. Vi hadde håpet og trodd at salget av disse kortene skulle øke, forteller han.
Andre ting like viktig
Tallene viser at østfoldingene brukte periodekortene sine til drøyt 2,5 millioner bussturer i 2014. Det er en liten nedgang, 7000 turer færre turer enn året før.
Men tross nedgangen i fjor, har Olav Moe fortsatt tro på at billigere buss skal gi flere passasjerer.
– Nå har vi endret prisene litt, slik at det skal bli enda mer fordelaktig med kort. Jeg har tenkt at man er på jakt etter lavest mulig pris, nesten uansett hvilken tjeneste man skal kjøpe i samfunnet. Men nå viser undersøkelser at det faktisk er andre forhold ved kollektivtrafikken som er like viktig.
Svar skyldig
Men da NRKs reporter spurte Moe hva som er grunnen til at politikerne har satset så hardt på pris, når passasjerene mener andre ting er like viktig, blir han svar skyldig.
– Vi håper at et billigere månedskort skal få flere til å ta bussen, sier Moe.
Men når undersøkelser sier at det er andre ting som er viktig. Hvorfor satser dere da på pris?
– Vi må gi den prissaken en mulighet, jeg tenker at ...
Men hvorfor?
– Jeg trenger en kunstpause tror jeg. Nå ble det stille, svarer Moe.
Betyr det at dere ikke har tenkt på hva som gjør at dere vil satse så hardt på pris?
– Jeg tror kanskje vi bør satse tyngre på andre ting i hvert fall. Det vises i disse undersøkelsene at både tilgjengelighet og frekvens er det som verdsettes.