Den svenske infrastrukturministeren Ulrica Messings lovte i mai i år at ny E6 skulle stå ferdig frem til Svinesund i 2009.
Forsinkelsene som nå hoper seg opp er det regjeringen som har forårsaket i følge Vägverket.
Vägverket holder farta oppe, men det er behandlingen av tvistesaker i departementene som tar lang tid.
Miljøspørsmål
En av strekningene på ny E6 det har vært mye diskusjon rundt er verneområdet ved Tanumshede.
Der ligger det verneverdige helleristninger, og UNESCO har lagt sin beskyttende hånd over disse.
Hvilken alternativ veitrasè som skal velges er ikke avgjort, og saken, som har ligget i miljødepartementet siden juni 2003, er fortsatt ikke løst.
- Vi tror ikke dette vil være klart til 2009, men snakker mer om 2010, sier Vägverkets Per-Erik Winber til Expressen.
Men det kan drøye enda lenger med ferdigstillelsen av E6 enn til 2010, og 2011 sees som et alternativ.
Det svenske Vägverket frykter lange køer og dårlig framkommelighet langs E6 i årene fremover, dersom beslutningene ikke får fortgang på departementshold. Foto: Rainer Prang, NRK
Kan droppe Strömstad-avkjøring
Lenger nord ligger strekningen Skee-Värmlandsbro (Strömstad). Der mangler det 150 millioner svenske kroner før strekningen kan bygges ferdig.
Her foreligger det to alternative løsninger. Det ene er å legge ned Bohusbanen frem til Strömstad, fordi jernbanesporet kommer i konflikt med ny E6 og må legges om.
Det andre alternativet er å la være å bygge innfartsåren til Strömstad.
Begge alternativer har møtt høylydte protester fra Strömstads politikere, næringsliv og befolkning.
Store trafikkproblemer
Vägverket skriver i et brev til den svenske regjeringen at det kan bli store trafikkproblemer og kraftig redusert fart gjennnom Bohuslän, som følge av at veiutbyggingen stanser opp.
Sett under ett finnes det gode grunner for å overveie en endret og forlenget tidsplan for byggingen av E6 gjennom Bohuslän, heter det i brevet.