– Det som er en forutsetning for å lykkes, er å få flyselskaper og passasjerer tilbake på Rygge. Det er ingen enkel oppgave, men vi er forberedt på å prøve, sier talsmann i Jotunfjell, Geir Arne Drangeid til NRK.
Tirsdag kveld kunne NRK fortelle at selskapet Jotunfjell Partners har kjøpt aksjene i Rygge Sivile Lufthavn fra de tidligere eierne Orkla, Thon Holding og Østfold Energi.
Jotunfjell har som mål å starte opp flyplassdriften igjen, og sier i en pressemelding at det kan skje allerede i 2018 eller 2019.
Drangeid sier selskapet har mobilisert et sterkt mannskap for å få åpnet flyplassen opp på vingene igjen.
– Gruppe med erfarne mennesker
Blant navnene i «mannskapet» finner man Espen Ettre som jobbet ved Oslo lufthavn Gardermoen i over 20 år, blant annet som direktør for eiendom og kommersiell utvikling. Han har nå blitt en del av styret i Rygge Sivile Lufthavn.
Også Alf Reidar Fjeld skal være med på arbeidet med å gjenåpne flyplassen i Rygge. Fjeld var daglig leder for Sandefjord lufthavn Torp i 13 år, frem til han ble sagt opp i juni 2012.
Sistemann som ble navngitt i pressemeldingen fra Jotunfjell tirsdag, var nederlandske Roel Huinink med flere års erfaring fra lufthavnene Schiphol i Nederland og Arlanda i Stockholm.
Huinink, som er fra kommunen ’s-Hertogenbosch syd for Amsterdam, forlot jobben som administrerende direktør i Arlanda Schiphol Development Company for en jobb i det Jotunfjell-eide selskapet Airport Retail Group i 2014. Huinink var før dette innom flere lederstillinger i Schiphol Group.
– Vi har forsøkt å sette sammen en gruppe med erfarne mennesker. Dette er folk som har drevet og har vært involvert med flyplasser og luftfart gjennom mange, mange år, forteller Drangeid.
Flyselskap vil ikke kommentere
Nå som Jotunfjell Partners har kommet til en avtale om å kjøpe driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn er første hinder ute av veien. Men det er fremdeles mye som gjenstår.
Selskapet må blant annet få på plass en avtale med Forsvaret om bruk av rullebanen, få konsesjon til å drive kommersiell flytrafikk og ikke minst avtaler med flyselskaper.
– Vi må nå vise flyselskapene at vi har en konkurransedyktig flyplass. Som en del av det, er det naturligvis viktig at de har tro på trafikk- og passasjergrunnlaget, forteller Drangeid.
NRK har vært i kontakt med presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian. Hun sier at det er for tidlig for dem å kommentere saken.
– Vi har akkurat fått vite om salget av RSL, og det er for tidlig å si noe ennå. Men dette er noe vi vil se nærmere på, sier hun.
Nytt selskap åpner for Rygge
Det nye, norske flyselskapet FlyViking letter derimot litt mer på sløret. Selskapet har akkurat startet opp med flyvinger i Nord-Norge, og har foreløpig kun ruter der, men sier en oppstart på Rygge er interessant.
– Vi vurderer alt der det kan være muligheter. Foreløpig holder vi oss i nord, men vi skal utvide rutenettet vårt i 2018, og da utelukker vi ingenting. Da kan Rygge være interessant, sier administrerende direktør Stein Terje Dahl