Norsk Lastebileierforbund (NLF)
Mellom 15. november og 31. mars er det påbudt med vinterdekk på alle hjul og alle akslinger i Norge, hvis vogn eller trekkvogn veier mer enn 3.5 tonn.Men slik NLF ser det, er det nå mulig å omgå reglene siden det er tillatt med såkalte Mud and Snow-dekk.
– Myndighetene har valgt å tillate dekk som ikke er egnet på norske vinterveier i det hele tatt. Det vil komme utenlandske sjåfører til Norge som tror de kjører på vinterdekk, når det i virkeligheten er et sommerdekk, sa administrerende direktør Geir A. Mo i NLF i går.
Sjekker NLFs påstander
– De påstandene står enn så lenge for Lastebileierforbundets regning. Vi undersøker saken, sier overingeniør Arne Larsen Island i Vegdirektoratet.
– Er det som de sier, at sommerdekk kan får vinterdekkmerking, så er jo ikke det bra i det hele tatt.
Direktoratet har fått føringer fra Samferdselsdepartementet, og Island regner med at de har utredet dette i god tid før vinterdekkpåbudet trer i kraft i november.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)
hvis det viser seg at sjåfører utnytter reglene.Kan fremdeles gi kjøreforbud på stedet
Imens har grensekontrollørene ingen grunn til å reagere annerledes i dag enn de gjorde før.
– Det blir et stort fokus på dekk, og på at kjøretøy og vogntog er sikret i forhold til veg og føre, sier Island.
Dekk blir vurdert ut fra kjøresituasjonen der og da, fortsetter han. Biltilsynets kontrollører kan fremdeles ilegge førere kjøreforbud. Mangler førere også pålagte vinterdekk, risikerer de å bli ilagt gebyrer.