NRK Meny
Normal

– Vil ikke tillate sommerdekk på vinterføre

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lover å ta grep hvis avsløringene om bruk av sommerdekk på vinterføre viser seg å stemme.

Russisk vogntog i Umbukta

Norsk lastebileierforbund mener det nye regelverket ikke vil få slutt på dårlig skodde vogntog.

Foto: Leserbilde

Utenlandske vogntogsjåfører kan i vinter bruker sommerdekk på vinterføre, til tross for de nye dekkforskriftene som Samferdselsdepartementet innførte i januar. Årsaken er at man i de nye dekkforskriftene tillater dekk med merket «M+S» (Mud and snow).

Nestleder Eirik Sivertsen (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget krever umiddelbare endringer. Nå lover samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) å ta grep.

– Nå som vi har blitt oppmerksomme på problemstillingen, har vi bedt Vegdirektoratet undersøke om dette er sant og hva som i så fall er omfanget. Hvis problemet er reelt, vil vi gå inn og stramme inn reglene, slik at man ikke klarer å omgå dette ved kunstig merking, sier Solvik-Olsen til NRK.

– Har gjennomført flere tiltak

Etter at de nye dekkforskriftene ble innført har Norsk Lastebileierforbund (NLF) sett at stadig flere sommerdekk blir merket «M+S».

Geir A. MO

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileierforbund (NLF).

Foto: NRK

– De internasjonale velrenommerte dekkprodusentene har helt enkelt stemplet sommerdekkene sine med M+S. Dermed har et sommerdekk blitt til vinterdekk, fortalte administrerende direktør Geir A. Mo i NLF på mandag.

Solvik-Olsen sier de har gjort mange tiltak de siste årene for å bedre sikkerheten på norske veier, blant annet ved at dårlig skodde kjøretøy nå kan holdes fysisk tilbake ved hjelp av hjullås.

– Jeg har derfor ikke til hensikt å la oss lure av at en da begynner å sette nye merker på gamle produkt, fastslår han.

Sperret E6 300 ganger

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Sist vinter sperret vogntog E6 rundt 300 ganger – med store konsekvenser for varetransporten i landet.

Samferdselsministeren lover derfor rask prosess hvis situasjonen er så alvorlig som blant annet NLF har gitt uttrykk for, slik at «smutthullet» blir tettet før vinteren for alvor setter inn.

– Sett i ettertid – var det feil å ta med disse «M+S»-dekkene i forskriften?

– I utgangspunktet var de faglige rådene inn til oss at dette er dekk som er godt egnet. Så må det samtidig sies at dette er en forskrift vi innførte i fjor. Hvis vi må bruke litt tid på å finjustere regelverket, så er det en jobb vi skal ta, sier Solvik-Olsen.

Nokian: – Trygt å bruke våre dekk

NRK har vært i kontakt med både Michelin og Nokian. Ingen av dem kjenner seg igjen i bildet som blir beskrevet.

– Våre dekk som har M+S-klassifisering kan man trygt bruke, sier salgssjef Trond H. Andersen i Nokian.

– Har dere merket flere dekk med «M+S» etter at den norske forskriften kom?

– Dette er en klassifisering vi har brukt i mange år, og det har ikke skjedd noen endring det siste året.