NRK Meny
Normal

Kan bruke sommerdekk som vinterdekk - helt lovlig

Et nytt regelverk skulle skjerpe kravene til vinterdekk på lastebiler. Likevel kan utenlandske sjåfører kjøre med sommerdekk på norsk vinterføre, med regelverket i hånd.

Vogntog sperrer E6 ved Majavatn

Norsk lastebileierforbund mener det nye regelverket ikke vil få slutt på dårlig skodde vogntog.

Foto: Rune Stabbforsmo

Fra 1. januar innførte Samferdselsdepartementet nye dekkforskrifter, som sørget for påbudt bruk av vinterdekk på såkalte tunge biler. Dette skjedde etter at utenlanske vogntog på dårlige dekk gjentatte ganger skapte farlige situasjoner på norske vinterveier.

Forrige vinter stengte utenlandske vogntog E6 over 200 ganger.

Men isteden for å få en løsning på problemet, gjør det nye regelverket at utenlandske vogntog kan kjøre på norske vinterveier med det som i praksis er sommerdekk, skriver NLF-magasinet.

– Myndighetene har valgt å tillate dekk som ikke er egnet på norske vinterveier i det hele tatt. Det vil komme utenlanske sjåfører til Norge som tror de kjører på vinterdekk, når det i virkeligheten er et sommerdekk, sier Geir A Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileierforbund (NLF).

Geir A. MO

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileierforbund

Foto: NRK

– Produsentene tøyer strikken

Han mener feilen som skjedde med de nye dekkforskriftene var at man tilltok dekk merket «M+S» (Mud and snow) i de nye forskriftene.

– Denne merkingen betyr at dekkene skal være egnet både i varm søle og kald snø, noe som er en kraftig selvmotsigelse, sier Mo.

Vogntog Dunderland

I halvparten av tilfellene hvor E6 ble stengt sist vinter var utenlandske vogntog årsaken.

Foto: Bjørnar Solvoll

Etter at de nye dekkforskriftene ble innført har NLF sett at stadig flere sommerdekk blir merket «M+S»

– De internasjonale velrenommerte dekkprodusentene har helt enkelt stemplet sommerdekkene sine med M+S. Dermed har et sommerdekk blitt til vinterdekk. For internasjonale selskaper er det en stor fordel at de slipper særskilte dekk for Norge, men det blir en bjørnetjeneste for norske vinterveier, sier Mo.

Han får støtte fra Dekkimportørenes forening.

– Det norske regelverket gjør at dekkprodusentene kan tøye strikken. Det vi har fått nå er et regelverk som ikke tråd med intensjonen fordi det er for utydelig, sier daglig leder Jon Erik Ludvigsen.

Dekkimportørenes forening, Jon Erik Ludvigsen

Jon Erik Ludvigsen, Dekkimportørenes forening.

Foto: Hans Jørgen Solli

Nokian: – Trygt å bruke våre dekk

NRK har vært i kontakt med både Michelin og Nokian. Ingen av dem kjenner seg igjen i bildet som blir beskrevet.

– Jeg er enig i at ikke alle mønstre er like godt egnet til å kjøre på norske vinterveier, men våre dekkene som har M+S-klassifisering kan man trygt bruke, sier salgssjef Trond H. Andersen i Nokian.

– Har dere merket flere dekk med «M+S» etter at den norske forskriften kom?

– Dette er en klassifisering vi har brukt i mange år, og det har ikke skjedd noen endring det siste året.

Norsk lastebileierforbund vil nå ha fjernet tillatelsen til å kjøre med disse dekkene på norske vinterveier, og kun tillate dekk med den strengeste klassifiseringen, det såkalte alpesymbolet. Denne endringen ønsker Nokian velkommen.

Blir det gjort endringer vil vi tilpasse oss. Men da får vi en utfordring med at det da vil kjøre lastebiler med alpedekk på motorveier i Sør-Europa, så dette er en vanskelig balansegang.

Trond H. Andersen