Nye dekkregler for tunge kjøretøy hadde fokus da Statens vegvesen foretok storkontroll på Svinesund i dag. Med vinter for døren er det én ting som gjelder: Fem millimeter mønsterdybde.
Det er noe vi ser på i dag, i tillegg til at de har med seg kjetting, sier kontrolleder Arne Lerhol.
De fleste har med seg riktig utstyr i dag, men bruken av det kunne kanskje vært bedre. Ikke alle har kjørt på vinterføre, og det er jo forståelig.
– Det å kjøre på glatt føre er spesielt.
Utstyret må være i orden
– Det er et farlig land å kjøre i, så utstyret må være i orden, sier den danske vogntogsjåføren Lars Tinghede.
– Hvilket inntrykk har du av sjåførene som kommer lenger sør fra i Europa?
– Må jeg si det?
Lars slapp for øvrig videre, etter en liten bemerkning på bremsene. Kontrollørene har funnet langt verre ting i dag, sier Lerhol.
– Det verste vi har sett i dag, som nesten ikke hadde bremser i det hele tatt. Godt å få de vekk fra veien, de var direkte trafikkfarlige.
99 prosent slipper kontroll
I dag ble mange av de 2000 lastebilene som daglig passerer grensa, kontrollert, men i snitt blir kun en 1 prosent sjekket.
– Jeg føler vel at vi gjøre en veldig god jobb, kommenterer Lerhol, men det er klart vi ønsker at vi skulle kunne kontrollert mange flere.
Den muligheten får også Lerhol og hans kolleger – aksjonen fortsetter nonstop med forskjellige skift til torsdag klokken 2300.