– Jeg fikk ikke bilen ordentlig i gir. Jeg hadde veldig bra starter, men vi har manglet litt på banen. Vi har manglet litt hvert eneste år her. Jeg tror vi har funnet ut av hvorfor. Noen biler har motoren andre veien. Alle dem er raske her. Mange av dem har ikke vært raske tidligere i år. På andre baner er vi raskest, men vi jobber på, sierSolberg som fikk mekanikerne til å jobbe til langt på natt med å få fart på bilen.
Han ligger på sjetteplass etter første dag og er ikke helt fornøyd med det.
Roser konkurrent
Allerede etter lørdagens første heat tok den regjerende verdensmesteren grep.
– Vi har gjort noen forbedringer. Jeg tok starten og jokerrunden, kom nær gutta, men kom i støvet og så ingenting. Jeg hadde ingen muligheter, selv om jeg tok Mattias Ekström. Jeg gjorde en feil i jokerlappen, stoppet opp i et halvt sekund og kom bak Timmy Hansen. Da taper du litt tid, sier Solberg om framgangen fra heat én til to.
Nå satser Solberg alt på å rette opp inntrykket under dag to.
– Fordelen er at jeg har førstespor i det tredje heatet, da kommer jeg aldri i støvet siden jeg tar det vanlig sporet med en gang. Det har vært mange raske her i dag. Andreas Bakkerud kjørte veldig bra lørdag. Det er godt en nordmann i det minste leder, mens jeg har Ekström etter meg. Det er mye positivt, selv om girkassa ikke har vært på vår side, sier motorkongen.
Les også:
Konkurransedyktig?
Han har vært i verre posisjon etter første dag, men han har aldri helt funnet ut av Lånkebanen, hvor han så gjerne vil vinne på hjemmebane.
– Vi har den beste bilen av dem med fem gir. Alle bilene foran meg har seks gir, jeg har fem. Dette er den banen i hele VM som går saktest. Da må du ha en girkasse som passer. Det har vært det samme hvert eneste år. Jeg har fightet som et helvete, sier Solberg.
Nå er det uklart om Solbergs Citroën DS3 er konkurransedyktig nok til at Solberg kan ta sin første seier på banen i Stjørdal.
– Det kan jeg fortelle etter søndagens trening, sier en betenkt Solberg.
Han har vært på pallen i 21 av 29 VM-runder.