Hopp til innhold

Advarer mot lokal miljøavgift

Halden kommune kan komme til å innføre miljøavgift for trailere som frakter papir fra Saugbrugs til havna. Norske Skog advarer mot forverre industriens vilkår.

Norske Skog Saugbrugs

Halden kommune ønsker en papirtransport fra Saugbrugs fabrikk til utskipningshavna på Sauøya vekk fra bygatene. Rundt 70 000 trailere går gjennom Halden årlig.

Foto: Rainer Prang / NRK

I Halden fraktes det årlig enorme mengder papir fra Saugbrugsforeningens magasinpapirfabrikk til bedriftens utskipingshavn på Sauøya gjennom sentrumsgatene.

Det produseres 550 000 tonn magasinpapir ved fabrikken, og det meste går til eksport over havna.

Flere politikere fra posisjonspartiene Ap, SV og Krf har ønsket transporten av papir over på jernbane, men bedriften selv har ingen planer om å bygge noe jernbanespor mellom fabrikk og havn.

Les også:



- Ikke spørsmål hva Norske Skog vil

Per-Kristian Dahl

Halden-ordfører Per Kristian Dahl (Ap) vil at Norske Skog tilpasser seg haldenserne og ikke at byens innbyggere skal tilpasse seg bedriften.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

- Mange sier at Norske Skog vil ikke bygge jernbanespor inn på bedriften. Men for meg er det ikke et spørsmål om hva Norske Skog vil. Men det er hva vi som innbyggere mener at Norske Skog får tilpasse seg lokalsamfunnet.

Ikke at 29 000 innbyggere skal tilpasse seg hva bedriften mener og vil, sier Arbeiderpartiets ordfører Per Kristian Dahl i sin direktesendte ”Ordførerens hjørne” på lokalradioen Radio Prime fredag 9. april i år.

Han sier at hvis Halden som lokalsamfunn ikke ønsker trailertrafikken gjennom byen, så er det beste alternativet å ta papirtransporten over på jernbane på den aktuelle strekningen.

En slik bane kan være et spleiselag der Staten og Norske Skog sentralt er med, mener Halden-ordføreren.

Les utkast til havneavtale mellom Norske Skog og Halden kommune (pdf-dokument se side 204)

Vil ha bedre miljøby

Ordføreren er opptatt av at Halden skal fremstå som en god miljøby å bo i og en vakker by å besøke. Derfor må trailertrafikken i sentrum vekk.

- Hvis vi mener det, så får de jo gjennomføre det. Og det er det som er vårt utgangspunkt. Hovedmålet her er å gjøre Halden til en enda flottere by både sommer og vinter og miljømessig mye bedre, sier Arbeiderpartiets ordfører Per Kristian Dahl i lokalradioen Radio Prime.

Norske Skog Saugbrugs

Halden kommune mener at det beste miljøalternativet er at det bygges et jernbanespor fra fabrikken (bildet) til havna som kan frakte råvarer den ene veien og ferdig papir ut. Så langt har ingen involverte ønsket å betale for jernbanesporet. Norske Skog Saugbrugs har i en avtale med kommunen reservert seg mot å dekke utgiftene til jernbanesporet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Miljøavgift på tungtrafikk

Haldens ordfører har tidligere i år tatt til orde for å innføre miljøavgift på trailertransport gjennom sentrum av byens allerede sterkt trafikkerte gater.

- Hvis ikke vi får orden på jernbanen og den biten, så har vi snakket om å innføre en miljøavgift på trailere i Halden sentrum. Her blir det et valg for de som driver indistri og befraktning om hva som er det beste.

Jeg har stor tro på dette og kommer til å jobbe hardt for å fortsette det, sa Per Kristian Dahl i samme lokalradio den 19. mars i år.

Fra fabrikken til utskipingshavna ruller trailerne gjennom gatene sju dager i uka 365 dager i året, når fabrikken er i full drift.

- Jeg tror haldenserne ikke lenger aksepterer den store, tunge trailertrafikken som dundrer forbi i bomiljøene, sier Dahl til Radio Prime den 19. mars i år.

Kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie i Norske Skog

Kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie i Norske Norsk advarer mot å innføre ordninger som kan kan forverre rammebetingelsene innen en allerede konkurranseutsatt papirindustri.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Advarer mot lokal miljøavgift

-Vi vil advare mot å gjøre rammebetingelsene for industrien dårligere i og med at situasjonen er så vanskelig for bransjen som den er nå.

Man skal tenke seg godt om før man pålegger avgifter som gjør rammebetingelsene bevisst dårligere for å drive industrivirksomhet, sier kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie i Norske Skog til NRK.


Han fastholder at Norske Skog allerede har høye standarder for miljø og miljøsikkerhet og at bedriften selvfølgelig følger de pålegg, regler og lover som gjelder.

Bratli frykter imidlertid at situasjonen for papirvirksomhet i Halden vil forverres med en eventuell lokal miljøavgift.

Krevende marked

- Det er allerede krevende nok å drive eksportindustri i Norge med den kronekursen vi har nå. Generelt kan vi si at forverringer for Norske Skog gjør at vi kommer verre ut i forhold til være konkurranter, sier Bratli til NRK.

Han mener på generelt grunnlag at det er uklokt å gjøre rammebetingelsene for papirindustrien dårligere.

- Jeg tror ikke det er noe klokt valg. Vår industri er under kraftig press lønnsomhetsmessig og enhver endring som forverrer rammebetingelsene vil vi være negative til, sier han.

Les også: