Hopp til innhold

- Kommunalt fantasiprosjekt

Byggekostnadstallene Halden kommune presenterer for å bygge jernbane, tunnel og havn på Sauøya i Halden er helt uten troverdighet sier tidligere havnesjef.

Sauøya, Halden

Den tidligere havnesjefen i Halden mener at de utgiftstallene kommunen presenterer for å føre jernbane fra fastlandet gjennom tunnel og bygge ny kai (t.h. i bildet) på Sauøya er uten troverdighet. Midt i bildet Norske Skog Saugbrugs anlegg for containere på Sauøya.

Foto: Rainer Prang / NRK

Halden kommune har gjentatte ganger de siste månedene, etter kommunestyrets beslutning om å bytte tomtearealer med Saugbrugs mot å bygge jernbane, kai og tunnel på Sauøya, presentert byggeprosjektet som en kostnad på 100 millioner kroner.

Dette mener tidligere havnesjef Øyvind Johannessen er et helt urealistisk tall.

 - I 2003 utarbeidet et konsulentfirma planer for et tilsvarende byggeprosjekt på Sauøya, og allerede da var kostnadene tre ganger høyere enn det kommunen presenterer nå, sier tidligere havnesjef i Halden, Øyvind Johannessen, til NRK.

Fantasiprosjekt

Gjennom kronikker i lokalavisene i Halden slakter den tidligere havnesjefen i Halden kostnadstallene Halden kommune presenterer for å bygge jernbane, tunnel og havn på Sauøya i Halden.
  - Dette er fantasitall og alt her dreier seg om fantasi. Det finnes ikke fnugg av realisme i disse tallene, sier Johannessen.

Container

Øyvind Johannessen hevder det er helt usannsynlig at Halden havn kan øke trafikken til 150-200 containere i døgnet. 80 prosent av importert containerlast går til Oslo, Moss eller Fredrikstad i dag, og omlastingsterminalene ligger i Oslo og Akershus.

Foto: Rainer Prang / NRK

Prosjektet Johannessen refererer til fra 2003 havnet opp i nærmere 300 millioner kroner.

I følge prosjektallene fra 2003 ville kostnadene for å etablere en kai på Sauøyas sydside kunne komme opp i 179 millioner.

I tillegg ville tunnel på ca. 400 meter gjennom øya kostet 51 millioner, jernbane (uten strøm) 14 millioner og fylling fra Mølen til Sauøya 52 millioner kroner.

- Fra sakkyndige har jeg fått vite at prisen på disse prosjektene, lønns- og materialkostnader inklusive, vil ha økt med 25 - 30 prosent fra 2003 og frem til idag, og det gjør jo ikke saken bedre, sier Johannessen.

- Ikke mulig å betjene gjelden

Den tidligere havnesjefen sier det er umulig for Halden havn å betjene den enorme gjelden havna nå settes i.

- Jeg har hatt kontakt med en rekke containerhavner og fått vite at Halden havn må ha rundt 150 - 200 containere pr. døgn i trafikk over havna for å kunne takle en slik gjeld, sier Johannessen til NRK.
Han sier at 80 prosent av containertrafikken i Norge går til Fredrikstad, Moss og Oslo, og at containerne i all vesentlighet omlastes i Oslo og Akershus.

Lys Line, Lysbris

Fraktkostnader for en container fra en europeisk havn til Oslo er på rundt 2 500,- kr pr. stk. En eventuell omlasting i Halden og frakt videre til de etablerte transportterminalene i Oslo og Akershus vil i tillegg koste 2 500,- kr. - Dette er det ikke realistisk at noen vil benytte seg av. Det er ikke økonomi i å bruke Halden havn slik og det skjønner de fleste, sier Johannessen.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Hvor i himmelens navn skal de få 150 - 200 containere hit til Halden fra ?, sier den tidligere havnesjefen.

Han tror ikke det er god økonomi for transportørene i å bruke  Halden havn som containerhavn, og at de vil velge sge andre muligheter.

- Det koster like mye å frakte en container fra Halden til Oslo, som det koster å frakte en container fra Bremen i Tyskland til Oslo. Da sier det seg selv at det ikke er økonomi eller realisme i å hevde at det vil bli mer containertrafikk over Halden havn, sier han.

NRK Østfold har kontaktet Halden-ordfører Per Kristian Dahl (Ap), og bedt om en kommentar til den tidligere havnesjefens utspill.

Dahl svarer NRK at han ikke har lest Johannessens kronikk og at det ikke er sikkert at han vil gjøre det heller. Han vil derfor ikke kommentere saken.