Hopp til innhold

- Vil ha bomring med køprising

Natur og Ungdom ønsker bomring rundt Moss velkommen.

Trafikk

Moss er til tider kvalt av biltrafikk, og slik har det vært i mange år. Bomring, sykkelstier og utvidet kollektivtilbud er blant forslagene som er fremmet for å få bukt med situasjonen.

Foto: Rainer Prang / NRK

- En eventuell bomring må gjelde Moss sentrum, ikke bare bilistene som tar ferga, sier fylkesleder i Østfold Natur og Ungdom (ØNU), Andreas Haakonsen.

Natur og Ungdom viser til tall fra Statens Vegvesen for 2009. I følge disse statistikkene kjører det i gjennomsnitt 24 170 kjøretøy over Rådhusbroa hver dag.

Kun 3 800 av disse kjøretøyene kjører mellom Bastø - ferga og E6, og det betyr ifølge ØNU at åtte av ti biler over Rådhusbroa skal til og fra Jeløya.

- Disse tallene viser at det er privatbilismen til og fra Jeløya som er hovedproblemet når det kommer til trafikken i Moss, og det er her man må ta det største grepet, sier Andreas Haakonsen i en pressemelding fra Natur og Ungdom.

Les også:

Bastø Fosen, Moss-Horten

- En eventuell bomring må gjelde Moss sentrum, ikke bare bilistene som tar ferga, mener Natur og Ungdom.

Foto: Rainer Prang / NRK

Har ikke funnet løsning

Trafikken i Moss er et stort problem for byen, og politikere har gjennom mange år diskutert hva som kan gjøres for å redusere klimautslipp, støy og støv, uten at det er funnet noen løsning.

Det er politisk flertall for å innføre bompengering rundt Moss, viser en ringerunde NRK har gjort.

Også industri og handelsnæringen mener miljøhensynet må gå foran kostnadene ved en eventuell bomring.

Køprising

- Det må svi litt å kjøre bil, samtidig som det må være veldig attraktivt å gå, sykle eller ta bussen. Slik blir det med køprising, sier Haakonsen.

Natur og Ungdom mener køprising er et tiltak som går ut på å regulere trafikken.

Det går ut på at avgiften i bomringen er høy i rushtida når trafikken er stor, og mindre når det ikke er så mye trafikk.

- Det har vist seg at man må bruke pisk og gulrot for å redusere biltrafikken, sier Haakonsen og viser til Stockholm som har rushtidsavgift.

Etter en prøveperiode i 2006, ble det i Stockholm, etter en folkeavstemning, vedtatt at ordningen skulle bli permanent.

Biltrafikken i Stockholm ble redusert med 22 prosent, utslippene gikk ned med opptil 15 prosent, og fremkommeligheten for de bilene som var igjen på veiene ble opptil 50 prosent bedre.