Hopp til innhold

E6 kan finansiere nye havneveier

Havneveier i Moss og Fredrikstad bør kunne delfinansieres med høyere bomavgift på E6. Det mener et klart flertall i fylkets Samferdsel-, næring- og miljøkomite. Bilorganisasjonen NAF sier nei.

Bomstasjon ved gamle Svinesund

Ved å øke bomavgiften på E6 ønsker fylkets Samferdsel, næring og miljøkomite å delfinansiere havneveier i Moss og Fredrikstad.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det melder Fredrikstad Blad.

– Da stortinget vedtok Østfold-pakka med utbygging av E6 og E18, så ba de fylkeskommunen om å jobbe aktivt for å få finansiert og bygd ut havneveiene i Moss og Fredrikstad. Dette skulle skje som en del av pakka, forteller Fylkesrådmann Atle Haga til NRK.no

LES OGSÅ:

Bomavgiften kan øke med fem kroner

Hage ønsker at de skal jobbe med et konsept som går på å bruke bompenger fra E6 til de to havneveiene

– Eller så kan vi se på særskilte bommer for å få fortgang på de viktige veiene.

Han mener det er en god løsning å øke bomavgiften med noen kroner.

– Jeg tenker egentlig det samme som er på E18. Det vil si en økning fra 20 til 25 kroner. Alternativt kan vi utvide perioden med to til tre år og la det være på samme sats som i dag.

LES OGSÅ:

NAF raser mot forslaget

– Det å kreve inn penger på en allerede eksisterende bom for å finansiere andre veiprosjekter, er vi sterkt prinsipielt i mot. Vi kaller det en utvanning av nytteprinsippet, sier president i NAF, Tore Pettersen fra Sarpsborg.

NAF er generelt i mot bompengefinansiering, men Pettersen ser at dersom det er flertall hos befolkningen, så kan de godta en dette.

– Men da skal bommen stå på den veien som skal bygges - ikke på en annen vei.

– Er det ikke bra at det bygges nye veier?

– Vi ønsker som alle andre bedre veier, men vi mener vi har betalt gjennom bilavgifter.

LES OGSÅ:

– Blir ikke rettferdig

– Det blir aldri helt rettferdig. Men samlet sett for østfoldingen, så tror jeg man ser viktigheten av at vi får bedret trafikken til de viktigste havnene. Veiene er av stor betydning for næringslivet og spesielt for trafikken i Moss, sier Atle Haga.

Forslaget skal behandles i fylkestinget 16. juni, men Haga tror at det vil ta minst ett år før alt er avgjort, da det er Stortinget som skal ha siste ord i saken.

– Jeg tror ikke på noe vedtak i Stortinget før våren 2011 i beste fall. Det kan nok også ta litt tid før det blir iverksatt etter det.