– Bussen må gå hvert tiende minutt i Moss sentrum og det må bli ekstremt billig å ta bussen.
Dette sier bilorganisasjonen NAF i sin høringsuttalelse til energi-og klimaplanen for Moss kommune.
NAF godtar nå også bompenger som finansiering av kollektivtrafikk, sier Lars Baarli, leder av NAF Moss og omegn.
– Vi diskuterer gjerne en finansiering ved hjelp av bomavgift, men det må være en klar forutsetning at staten bidrar med minimum 50 prosent i prosjektet, sier Baarli til NRK.no.
– Gledelig
Moss er til tider kvalt av biltrafikk, og slik har det vært i mange år.
At NAF vil være med en bompengediskusjon i Moss, betyr at det kan bli lettere å komme fram til en kollektiv-løsning.
Det mener i hvert fall lederen av miljø-og samferdselsutvalget i Moss, Erik Roth Nilsen.
– Det er meget gledelig at en så sterk organisasjon som NAF støtter oss i at vi må diskutere bompenger for å få til den kollektivsatsningen som er helt nødvendig. Debatten fremover vil få en annen dimensjon nå, slår Roth Nilsen fast.
– Nødvendig
Lars Baarli, leder av NAF Moss og omegn, mener det er helt nødvendig å satse på buss.
– Skal vi få løst de trafikale problemene i Moss, må en del av oss over på kollektiv trafikk, understreker han.