– Undersøkelsen vår viser at polske og litauiske lastebilselskaper bytter ut sine sjåfører med billigere sjåfører, sier Jim Klungnes, leder av Yrkestrafikkforbundet.
Hver dag kjører rundt 2000 vogntog inn i Norge ved Svinesund. En av tre av sjåførene som krysser grensa er fra Ukraina eller Hviterussland.
Siden 2019 har det blitt dobbelt så mange sjåfører fra disse to landene. Det viser en undersøkelse gjort av Yrkestrafikkforbundet.
Annethvert år gjør de en undersøkelse på Svinesund om lønn i bransjen.
Tre av ti yrkessjåfører fra Hviterussland tjener under 15.000 kroner i måneden.
– De har veldig lav lønn. Det er sannsynligvis en av grunnene til at denne gruppen vokser, fordi det er noen som har interesse av og tjener penger på disse ganske sårbare sjåførene, sier Klungnes.
Nesten ingen av yrkessjåførene fra Ukraina og Hviterussland får lovpålagt minstelønn når de kjører i Norge.
Regjeringen kommer med tiltak
Fagforeningen vil ha flere kontroller og høyere bøter.
– I dag lønner det seg å bryte loven. Det må lønne seg å følge loven. Det må svi på pungen til disse selskapene hvis det skal bli forandring, sier Klungnes.
Regjeringen jobber med å hindre sosial dumping i transportbransjen. Sosial dumping vil si at utenlandske arbeidere får dårligere betalt enn det som er normalt i Norge.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler at de jobber med å ha tiltak på plass i løpet av dette året.
– Dette er veldig viktig fordi det handler om enkeltmenneskets mulighet til å ha en lønn å leve av. Vi ønsker ikke en sektor som er preget av sosial dumping, sier Nygård.
– Det handler også om å ansvarliggjøre de som er transportbestillere.
Over 600 tilsyn
Arbeidstilsynet har gjennomført over 600 tilsyn med transportbestillere mellom 2016 og 2020. De samarbeider med Statens vegvesen.
I 2020 hadde sjåførene ulovlig lønn og diett i seks av ti tilfeller.
– Arbeidstilsynet kontrollerer hovedsakelig sjåførenes lønn og diett ved kabotasjekjøring, sier avdelingsleder i Arbeidstilsynet, Torgeir Moholt.
Utenlandske transportselskaper som har levert last i Norge, kan ta oppdrag i landet i noen dager. Dette kalles kabotasje.
Undersøkelsen fra Yrkestrafikkforbundet viser også at mange arbeidsgivere lar utenlandske sjåfører bli for lenge i Norge.
Moholt mener det er viktig at de som gir sjåførene oppdrag, passer på at de har rett lønn.
– Derfor prioriterer også Arbeidstilsynet tilsyn med oppdragsgivere, sier han.
Hei!
Takk for at du har lest helt hit!
Har du tips til saker eller en historie du vil dele med oss?
Send oss en e-post!
Tidligere har vi blant annet skrevet om konkursrytteren som svindlet 26 bedrifter, farlige arbeidsplasser i byggebransjen og «Guro» som ikke fikk lønn.