Hopp til innhold

Bekymret for underbetalte sjåfører fra utlandet: Vil ha høyere bøter

En av tre yrkessjåfører som kommer over grensa er fra Ukraina og Hviterussland. De fleste av disse har ulovlig lav lønn.

Kontroll på tollstasjonen på Svinesund.

FOR DÅRLIG LØNN: Mange av de utenlandske lastebilsjåførene som krysser grensa til Norge får for lite lønn.

Foto: Christian Nicolai Bjørke / NRK

– Undersøkelsen vår viser at polske og litauiske lastebilselskaper bytter ut sine sjåfører med billigere sjåfører, sier Jim Klungnes, leder av Yrkestrafikkforbundet.

Hver dag kjører rundt 2000 vogntog inn i Norge ved Svinesund. En av tre av sjåførene som krysser grensa er fra Ukraina eller Hviterussland.

Jørgen Klungnes

Leder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes er bekymret for sjåførene som får for lite betalt.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Siden 2019 har det blitt dobbelt så mange sjåfører fra disse to landene. Det viser en undersøkelse gjort av Yrkestrafikkforbundet.

Annethvert år gjør de en undersøkelse på Svinesund om lønn i bransjen.

Tre av ti yrkessjåfører fra Hviterussland tjener under 15.000 kroner i måneden.

– De har veldig lav lønn. Det er sannsynligvis en av grunnene til at denne gruppen vokser, fordi det er noen som har interesse av og tjener penger på disse ganske sårbare sjåførene, sier Klungnes.

Nesten ingen av yrkessjåførene fra Ukraina og Hviterussland får lovpålagt minstelønn når de kjører i Norge.

NRK forklarer

Minstelønn

Har Norge minstelønn?

Vi har ingen generell minstelønn i Norge, men i en del bransjer er det innført minstelønn. Årsaken til dette er at utenlandske arbeidere ikke skal få dårligere lønn enn det som er normalt i bransjen. 

Hvilke bransjer har minstelønn?

Totalt er det ni bransjer som har dette: Bygg, elektro, skips- og verftsindustrien, godstransport på vei, jordbruks- og garnternæringene, persontransport med turbil, renhold, fiskeribedrifter og overnatting, servering og catering. 

Hvem gjelder minstelønnen for?

I de bransjene hvor det er minstelønn gjelder det alle arbeidstakere. Det gjelder både for utenlandske og norske arbeidere. 

Ble lurt av konkursrytter: Tok ikke ut lønn på to måneder

Regjeringen kommer med tiltak

Fagforeningen vil ha flere kontroller og høyere bøter.

– I dag lønner det seg å bryte loven. Det må lønne seg å følge loven. Det må svi på pungen til disse selskapene hvis det skal bli forandring, sier Klungnes.

Regjeringen jobber med å hindre sosial dumping i transportbransjen. Sosial dumping vil si at utenlandske arbeidere får dårligere betalt enn det som er normalt i Norge.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på ferga

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler tiltak mot sosial dumping.

Foto: Remi Sagen / Remi Sagen, NRK

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler at de jobber med å ha tiltak på plass i løpet av dette året.

– Dette er veldig viktig fordi det handler om enkeltmenneskets mulighet til å ha en lønn å leve av. Vi ønsker ikke en sektor som er preget av sosial dumping, sier Nygård.

– Det handler også om å ansvarliggjøre de som er transportbestillere.

Over 600 tilsyn

Arbeidstilsynet har gjennomført over 600 tilsyn med transportbestillere mellom 2016 og 2020. De samarbeider med Statens vegvesen.

I 2020 hadde sjåførene ulovlig lønn og diett i seks av ti tilfeller.

Arbeidstilsynet kontrollerer hovedsakelig sjåførenes lønn og diett ved kabotasjekjøring, sier avdelingsleder i Arbeidstilsynet, Torgeir Moholt.

Utenlandske transportselskaper som har levert last i Norge, kan ta oppdrag i landet i noen dager. Dette kalles kabotasje.

Undersøkelsen fra Yrkestrafikkforbundet viser også at mange arbeidsgivere lar utenlandske sjåfører bli for lenge i Norge.

Moholt mener det er viktig at de som gir sjåførene oppdrag, passer på at de har rett lønn.

Derfor prioriterer også Arbeidstilsynet tilsyn med oppdragsgivere, sier han.

Hei!

Takk for at du har lest helt hit! 

Har du tips til saker eller en historie du vil dele med oss? 

Send oss en e-post! 

Tidligere har vi blant annet skrevet om konkursrytteren som svindlet 26 bedrifterfarlige arbeidsplasser i byggebransjen og «Guro» som ikke fikk lønn.