- Vi trenger penger innen to måneder. Hvis ikke, går vi konkurs, sier administrerende direktør Pål Tandberg i Rygge sivile lufthavn, selskapet som driver Moss Lufthavn Rygge, til
.- Tragedie
- Dette har jeg sett lenge, og jeg er derfor ikke overrasket, men jeg hadde håpet at de skulle klare å holde driften igang til etter valget, sier stortingsrepresentant for Høyre, Martin Engeset.
- Alle må være med og øve press nå. Ellers mister østfoldingene flyplassen sin - og det er en tragedie, sier han.
Presser på for å fjerne passasjertak
Eierne med Orkla og Olav Thon i spissen vil ikke bidra med midler før regjeringen fjerner begrensningen på antall passasjerer på flyplassen.
- De har sagt at de er positivt innstilt til fortsatt å investere i flyplassen, men da må vi få bort det kunstige taket som er satt på vår flyplass som ingen andre flyplasser har, sier Tandberg.
Regjeringen satte et tak på 774.000 passasjerer årlig da flyplassen åpnet for sivil luftfart i februar, og i år vil 450.000 passasjerer reise til og fra Rygge.
Den totale kapasiteten på lufthavnen er på to millioner passasjerer årlig.
- Vi lever ikke lenge ut i neste år dersom dette taket blir værende og eierne ikke putter inn penger, sier Pål Tandberg.
Vil ha fortgang i prosessen
Fylkesordfører Ole Haabeth sier at taket stiller flyplassen svakere i konkurranse med andre flyplasser.
- Det er ikke mulig å utvikle en flyplass som kan gå i økonomisk balanse innenfor det taket, sier han.
- Jeg får ingen flyselskaper til å etablere seg på Rygge fordi de ser at Norwegian alene kan fly inn passasjertaket som er satt. Da vi fikk konsesjonen, oppfattet vi passasjertaket som midlertidig, sier Tandberg.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsetehar sagt at det ikke kommer til å bli gjort endringer i antall passasjerer før etter neste års stortingsvalg, men Ole Haabeth sier at det er altfor sent.
- Vi ønsker å komme i gang med den dialogen nå. Situasjonen er såpass akutt, at vi må starte samtalene tidligere enn planlagt, sier fylkesordføreren.
Akutt pengenød
Etter investeringer på over 900 millioner kroner ble flyplassen på Rygge åpnet for sivil trafikk tidligere i år.
Norwegian er i dag det eneste flyselskapet som har rutetrafikk på flyplassen.
- I år vil vi få et underskudd på over 100 millioner kroner. Vi trenger en emisjon på mellom 200 og 300 millioner kroner, sier administrerende direktør Pål Tandberg i Rygge sivile lufthavn.