- Det utenlandske sjåfører har lov til mens de er her, er å kjøre tre turer i løpet av sju dager, sier fylkeslederen i Lastebileierforbundet, Erik Graarud.
- Men vi vet med sikkerhet at det er biler som er her fra måned til måned, og bare kjører innenlands transport.
Fylkesleder har en teller, og trykker for hvert utenlandske vogntog som passerer. Mens hans kollega, administrerende direktør Geir A. Moe, skal registere de norske vogntogene. En av dem må trykke langt flere ganger enn den andre.
Svart marked
Mo støtter Graaruds syn. Han sier det her har dannet seg et piratmarked, et svart marked ved siden av det offisielle, med langt færre regler, påbud - og kostnader.
- Når du kjører ulovlig kabotasje betaler du ikke moms, skatt eller bompenger.
Konkurranse, men på like vilkår
Lastebileierne ønsker å presisere at de ikke vil ha utenlandske førere bort fra norske veier. De ønsker konkurranse, men den må være på like vilkår.
- Hvis de driver etter lovlige prinsipper har vi ikke noe imot dét, sier Graarud.
Kontrollmangel
Men da må visse kontrolltiltak på plass, sier Mo. Ikke minst må de som eier varene som skal fraktes kunne dokumentere at de har brukt lovlig transport.
- Det er hele poenget med denne aksjonen, sier Mo. Å gjøre det synlig at noen må gjøre den kontrolljobben myndighetene har ansvaret for.