Hopp til innhold

Skal finne ulovlig transport

I 24 timer teller Lastebileier-forbundet vogntogene som passerer Svinesund og 19 andre sjekkpunkter på norske veier. De vil ha reelle tall på hvor mange utenlandske vogntog som er på veiene - og hvor mange av dem som tar ulovlige oppdrag mens de er i Norge.

Geir A Mo, vogntogtelling

Kabotasje betyr at ingen betaler skatt, bompenger eller moms. vi har et svart marked, konstaterer Lastebileier-forbundets administrerende direktør Geir A Mo..

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

I dag klokken 12 startet Norges Lastebileier-forbund en 24 timers landsomfattende telleaksjon. ALLE vogntog skal telles. Hensikten er å vise at det er flere utenlandske vogntog enn offentlige tall viser - og at mange av disse vogntog-sjåførene driver ulovlig transport rundt i Norge. Svinesund var ett av tellestedene.

Lastebileier-forbundet mener det er flere utenlandske vogntog i Norge enn statistikkene viser. Nå bruker de 24 timer på å telle dem, og vise at de tar ulovlige raktoppdrag mens de er i landet.

- Det utenlandske sjåfører har lov til mens de er her, er å kjøre tre turer i løpet av sju dager, sier fylkeslederen i Lastebileierforbundet, Erik Graarud.

- Men vi vet med sikkerhet at det er biler som er her fra måned til måned, og bare kjører innenlands transport.

Fylkesleder har en teller, og trykker for hvert utenlandske vogntog som passerer. Mens hans kollega, administrerende direktør Geir A. Moe, skal registere de norske vogntogene. En av dem må trykke langt flere ganger enn den andre.

Svart marked

Mo støtter Graaruds syn. Han sier det her har dannet seg et piratmarked, et svart marked ved siden av det offisielle, med langt færre regler, påbud - og kostnader.

- Når du kjører ulovlig kabotasje betaler du ikke moms, skatt eller bompenger.

Erik Graarud, vogntogtelling

- Konkurranse ønsker vi velkommen, sier Erik Graarud.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

Konkurranse, men på like vilkår

Lastebileierne ønsker å presisere at de ikke vil ha utenlandske førere bort fra norske veier. De ønsker konkurranse, men den må være på like vilkår.

- Hvis de driver etter lovlige prinsipper har vi ikke noe imot dét, sier Graarud.

Kontrollmangel

Men da må visse kontrolltiltak på plass, sier Mo. Ikke minst må de som eier varene som skal fraktes kunne dokumentere at de har brukt lovlig transport.

- Det er hele poenget med denne aksjonen, sier Mo. Å gjøre det synlig at noen må gjøre den kontrolljobben myndighetene har ansvaret for.