– Se på denne bolten her? Den er ferdig rustet og går rett opp i karosseriet. Denne bilen har aldri før vært på veien, forteller Ove Johnsen som er importør av et antirustmiddel.
Og Johnsen får støtte av flere. Daniel Berntsen jobber som understellsbehandler hos Drammen antirust. At helt nye biler ruster er ikke noe nytt for ham.
– Det er ikke noe uvanlig for oss å se nye biler som har rust. Jeg husker første gangen jeg så nye biler med rust, da ble jeg jo litt sjokkert, medgir ham.
Daniel Berntsen som jobber med å understellsbehandle biler sier at selv han ble sjokkert da han i møte med bransjen måtte behandle nye biler.
Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRKHan har sett rust på helt nye biler på bakstilling, framstilling, rundt bolter og i sveiseskjøter.
– Men hva sier kundene når dere informerer om at det er rust på en splitter ny bil?
– Nei, de får seg jo et lite sjokk da.
Les også:
Kjenner ikke problemstillingen
Erik Andersen som er direktør hos bilimportørenes landsforening, sier han aldri har hørt om problemstillingen.
Importøren av Suzuki i Norge, Frank Dunvold, derimot mener det norske føret kan påvirke bilene.
– Nei, vi kjenner vel ikke akkurat til rust på nye biler men det er klart når bilene kommer til Norge så vil bilene påvirkes etter seks måneder i saltsørpe, sier han.
Likevel er bilene han selger, de som blir behandlet før de kommer til kunden.
– Vi ønsker å være på den sikre siden og understellsbehandler alle våre biler på Drammen bilhavn nettopp for å forsikre oss og forebygge at dette ikke skal skje.
Dette er et klassisk eksempel på hvordan rusten kan se ut på helt nye biler.
Foto: Drammen Antirust– Men bruker bilprodusenter for lite penger på rustbehandling for å spare penger?
– Nei, jeg tror ikke nødvendigvis det. Man produserer jo biler for det store verdensmarkedet. Det er ikke så veldig mange land som har den samme problematikken som oss.
Prosessen startet før bilen kommer på veien
Johnsen som selger preparater for å motvirke rust mener årsaken til at rusten setter seg på bilene før de kommer på veiene egentlig er åpenbar.
– Bilene står gjerne på en båt i to og en halv måned i sjøluft, deretter står de kanskje en stund på Drammen havn også i sjøluft og dermed starter korroderingen, sier Ove Johnsen.
Ove Johnsen shelfer antirustmiddel, her sammen med Daniel Berntsen som kjenner til problemstillingen ved at nye biler har rust.
Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRKNår han skrur av innerskjermene i plast mener han at bilen er altfor dårlig beskytta for norske forhold.
– Se på den bilen her, den har bare lakkert flate. Det er null behandling fra fabrikk og den kommer rett ut i saltsøla i Norge, helt ubeskyttet.
Johnsen mener at hvis man ser på historien så viser den at før i tiden så rustet bilene mye men etter fokus på problemet gjorde fabrikkene mer for å forhindre rust. Han hevder at fabrikkene nå har gått ned på mengde antirust som fører til at bilene igjen ruster mer. Han støtter denne tesen opp med at dette også har med stålkvaliteten å gjøre for hvis man bruker resirkulert stål hvor det kan finnes møkk, vil rustskadene komme fortere.
– Men nå snakker vel du for din syke mor?
– Nei, jeg snakker for store deler av bilparken i Norge.
140 000 nye biler selges i Norge hvert år. 50 000 av dem blir understellsbehandla av importøren før de selges, de resterende 90 000 får ingenting.