Nye biler ruster raskere enn før

Antirustfirmaer tjener store penger på å behandle nye biler som spises opp av rust. Mer miljøvennlig bilproduksjon og stort forbruk av veisalt får skylda for at biler ruster raskere enn før.

Mye rust på biler

– Så lenge bilene lages i stål, vil de ruste. Men vi ser en stor tendens til at nyere biler ruster raskt, sier Arve Christensen.

Norge er blant de mest utsatte områdene i verden for rust på biler. Særlig gjelder det områder av landet hvor vinterne er ustabile og hvor det veksler mellom minus - og plussgrader.

Saltet som spres på veiene fester seg til bilene og spiser seg inn i alle hulrom så snart temperaturen øker og det kommer fukt til.

Flere antirustfirmaer NRK har vært i kontakt med, forteller om biler som bare i løpet av et par år allerede har fått kostbare rustskader. En stor del av bilene som importeres til Norge har nemlig ingen behandling i kanaler og hulro, ifølge ekspertene.

– Noen bilmerker blir ekstra beskyttet fra fabrikken fordi de skal gå i nordiske land, men stort sett er ikke bilene som leveres i Norge i dag godt nok beskyttet for norske forhold, sier Arve Christensen.

Han er daglig leder i Sørlandsparken DINOTROLsenter og har jobbet med rustbehandling siden 1980. Han mener at han helt klart ser at mange nye biler ruster langt raskere nå enn før. På biler som bare er halvannet år gamle kan han finne alvorlig gravrust på både hjuloppheng og bærebroer.

Mindre miljøskadelig

Årsaken til at nyere biler ruster lettere er at de er mer miljøvennlige, ifølge Christensen.

– Før var det mye plastdeksler under bilene som skulle beskytte karosseriet, men nå er det byttet ut med hardpresset filt. Denne filten er jo blaut av salt og sand hele vinteren, så bilen er full av salt hele vinteren.

I tillegg er sinklaget som dekker stålet på bilen blitt mye tynnere, fordi sink forurenser både når det legges på bilen og når den skal skrotes. Man bruker også vannløselige fugemasser og vannbasert lakk. Alt dette er ifølge Christensen med på å gjøre rustens jobb enklere.

– Garasjer i boligblokker der det er lavt under taket, 20 varmegrader og dårlig drenering i lufta og bakken er heller ikke med på å bedre rustproblematikken, sier Christensen.

Nesten motsatt virkning

Han får støtte av Per Ole Hauger i Pitstop Antirust og Bilpleie, som forteller om store mengder veistøv og salt som faller ned i hodet på dem, når de demonterer biler som skal antirustbehandles.

– I land uten salting beskytter deksler karosseriet, men hos oss virker det nesten motsatt. Vegstøv med salt og fukt blir værende lenger under bilen. Når det kondenserer i en garasje uten frisk luft, vil det øke angrepet.

– Når biler leveres på service blir ikke dekslene fjernet, så man ser ikke hvordan rusten har tatt for seg under. Det er ufint å se, sier Hauger, som mener behandlingen fra bilprodusentene generelt har blitt dårligere heller enn bedre.

– De siste fem årene har rustproblemene tiltatt veldig, sier Hauger.

– Så det knaker i løftebukken

Kjell Arne Engeland har nylig startet med antirustbehandling med sauefett. Han sier han ser stor forskjell på biler som kjører på steder der det er jevnt kaldt og biler som går langs kysten der temperaturene svinger og det ofte er fuktige vintre.

– Når man får biler med snø og slaps i hjulbuene opp på løftebukken og dette tiner, så ruster løftebukken så det knaker i sammenføyningene.

Engeland mener det aller viktigste du som bileier kan gjøre for å bekjempe rust, er å jevnlig spyle bilen med rent vann.

– Men kjører du på veien, så har du et rustproblem, sier Engeland.