– Det er ingen tvil om at folk gjør alt for dyrene sine i dag. Hunder er barna våre og sånn har det blitt, vi vil gi dyra våre det aller beste, smiler Magne Østby.
Lite visste han for over tjue år siden at fagbrevet som pølsemaker skulle brukes til noe helt annet enn å fore mennesker med kjøtt.
Lagde hundemat på kjøkkenbenken
Vi må tilbake til 1994, der Magne driver pub, gatekjøkken og slakteri. En dag spør en av kundene på puben om han kan hjelpe han med mat til hunden hans. Schäferen var syk, hadde mistet all pels og dyrlegen trodde ikke den ville overleve.
- LES:
Men hundeeieren var ikke villig til å gi opp hunden, og banket på døra til pubeieren i Skiptvet i Østfold i håp om hjelp.
– Jeg begynte å lese mye om hund og ernæring, samtidig som hundeeieren lærte meg om hundens oppbyging og anatomi.
Etter å ha lest seg opp på tema, hadde han klart for seg hva som måtte til og hvor han skulle begynne.
– Kjøtt. Du begynner med kjøtt. Kjøtt er naturlig akkurat som for mennesker. Jeg fikk tak i vom og innmat og blandet med litt kylling og laks.
Hunden begynte fort å legge på seg. Den syke hunden kviknet til og vant til slutt champion. Det ga Magne blod på tann som straks startet med å blande hundemat på kjøkkenbenken.
Men Mattilsynet ville det annerledes og satte en stopper for kjøkkendriften, noe som gjorde at Magne la det hele på is.
Nær ved å gi opp
I mange år lå ideen og surret i bakhodet, men det var først da han var lei pendlerlivet til Oslo, at ideen ble tatt frem igjen.
Han sluttet pendlingen og fikk seg jobb som gårsdgutt hos søsteren og svogeren sin, slik at han kunne satse på hundemat. Det første han gjorde var å gå til innkjøp av en sementblander.
– Vi startet i det små med å blande kjøtt i semetblanderen, tok prøver av maten og sørget for næringsrikt innhold. Men vi kom liksom ikke videre og jeg var nær ved å gi opp.
Men tilfeldighetene ville det annerledes.
– Jeg traff en dame med flere hunder på gata i Askim og jeg spurte hva hun foret hundene sine med. Hun svarte tørrfor og jeg lurte jo på hvorfor hun ikke ga dem kjøtt. Da svarte hun at det var umulig å få fatt i.
Magne var rask på pletten med å tilby hundematen sin. Kort tid etter kom hun tilbake for mer og hun spurte om han var interessert i flere kunder, noe han selvsagt var.
Dermed var en billett rett inn i hundekjører-miljøet sikret, for en av dem som ville ha maten til Magne, var Robert Sørlie. Norges mestvinnende hundekjører innen sledehund langdistanse.
– Det var jo en kjempeære med Roberts interesse og nå begynte snøballen å rulle. Jeg fikk kjøpt meg en hakke, begynte med vitaminer i kjøttet og endelig var vi et steg videre. Nå gikk det raskt og vi begynte å se oss etter noen lokaler, forteller han.
– Fikk ikke lån
Men det var lettere sagt enn gjort, for selv om drømmegården i Trøgstad dukket opp, var det umulig å få lån.
– Vi fikk ikke lån i noen banker, men så møtte jeg en gammel kunde som jobbet i Trøgstad Sparebank. Jeg fortalte hvor vanskelig det var å få lån, hvor han kjapt svarte: «Klart du skal få lån, jeg vet at du jobber, jeg Magne».
Nå holder «Vom og hundemat» til i lokalene, som stadig må bygges ut. For fra en omsetning på 30.000 kroner i 2003, kunne bedriften skilte med 45 millioner kroner i fjor.
– Ingen glamour
26 ansatte jobber i det som startet som en liten familiebedrift. For både kona Henni og de tre sønnene har vært med på å skylle vom fra dag en.
«Pappa, jeg må kaste opp», ble raskt parert med at han fikk ta seg litt vann.
– Det var kjapt opp i kurven igjen, det var ikke noe glamour, humrer han.
Bedriften har ikke bare vokst seg inn i større lokaler som skal ha plass til å produsere 4000 tonn med hundemat, men også innen administrasjon, varesortement og ernæring har Østby-familien måttet utvide.
Kjøkkenproduksjonen i den spede begynnelsen, er langt unna det tette samarbeidet med Mattilsynet og Universitetet på Ås som de har i dag. Egne folk til å jobbe med ernæring og nye oppskrifter, har de også.
– Hva er du mest stolt av?
– At jeg har helsa og ser fornøyde folk på jobb hver dag som smiler og hilser. Vi har en fantastisk arbeidsstab, som kun hadde fire sykedager i fjor.
Selv mener han kvalitet er grunnen til at de har lykkes.
– Vi har aldri tullet med produktene, ikke tilført vann men holdt et rent produkt hele veien. Folk vil ha ting som er bra og betaler for det.
I dag selger bedriften like mye hundemat til privatpersoner som hundekjørere, og nytt av året er også kattemat.
– Sterk konkurranse
Seks ganger har «Vom og hundemat» vunnet Dagens Næringslivs Gasellepris, som deles ut til bedrifter som dobler omsetningen sin. Til høsten hanker de inn sin syvende pris.
Torsdag ettermiddag kan de vinne Innovasjon Norges nasjonale Bygdeutviklingsprisen i Berlin under Internationale Grüner Woche.
Og aldri har kampen om å vinne vært tøffere.
– Innovasjon Norge har aldri opplevd så hard og tett kamp om den nasjonale Bygdeutviklingsprisen. Det viser hvor mye nyskaping og kreativitet det er i og tilknytning til landbruket, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
I dag får Magne og «Vom og hundemat» vite om de vinner i sterk konkurranse med «Rørosmat» og «Skjærgaarden gartneri».
– Det er bestandig moro å vinne og vi er veldig glade for at vi er nominert, men det er tre sterke kandidater, understreker han.
Brukes som eksempel av Mattilsynet
Her er Innovasjons begrunnelse for at Vom og hundemat er en av bedriftene som nå konkurrerer om å vinne i Berlin.
«Bedriften er i tråd med mål for bioøkonomien, et godt eksempel på hvordan man har lykkes ved bruk av råstoff av fornybare biologiske ressurser og åpnet for nye kunnskapsbaserte arbeidsplasser i distriktet. Helhetlig og bærekraftig utnyttelse av råvaren har gitt økt verdiskapning og resultert i 24 arbeidsplasser for lokalmiljøet. Bedriften har oppfylt vilkårene og mottatt Dagens Næringslivs Gaselle-utmerkelse seks år på rad. De benytter FoU aktivt inn for å optimalisere produktets egenskaper og de har et utbredt samarbeid med NMBU. Mattilsynet har også benyttet bedriften som eksempelbedrift for en helt ny standard for denne type produksjon. De leverer produktene sine over hele Skandinavia og de har bygget opp en merkevare som lokalmiljøet er stolte av».